تاریخچه مختصر هنر مونتاژ و تدوین

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۰ دیدگاه

تاریخچه مختصر هنر مونتاژ و تدوین

برای نخستین بار در سال 1903 پورتر با به هم چسباندن دو سر فیلم برای طولانی تر کردن یک سکانس فیلمبرداری شده، هنر مونتاژ را ابداع کرد. اما این روسها بودند که پیش از برقراری یک قانون واقعی برای مونتاژ در هالیوود، جنبه تئوری این هنر را تعریف کردند. این قانون براستی دستورالعمل قطوری بود که در آن هیچ مطلب شگفت آور و ابتکاری دیده نمی شد. آموس و گل بر این مطلب تأکید دارد که به سختی می توانیم تصور کنیم که تا چه حد از این قوانین مونتاژ امروز به عنوان قوانین مسلم صنعت سینما شناخته می شوند.این قانون مجموع کارهای مربوط به تطبیق نماها، صحنه ها یا سکانس ها و نیز پیوستگی صوتی را هدایت می کرد.برای مثال دیالوگ و موسیقی باید در پایان صحنه پایان می گرفت و در صحنه بعدی ادامه نمی یافت. فیلمسازانی چون برتولوچی، گودار، رسنه و دیگران بر روی این قوانین سخت و اصولی که از منطق « آسایش دیداری » الهام گرفته بودند، بررسی های جدی ای انجام دادند. به طور کلی سینمای امروز این اصول را که تقریباً تمام فیلمسازان آن را تأیید می کنند، همواره به طور کامل رعایت نمی کنند. فیلمساز آماتور بی آنکه واقعاً بخواهد همواره از این قوانین بسیار مقدس سرپیچی کرده است. با ظهور ویدیو، فیلمسازان آماتور توانستند تعداد قابل ملاحظه تری از راش ها را آماده کنند و در اختیار داشته باشند ( هزینه آن از سینما کمتر است ) و به همین دلیل پرسش های زیادی درباره کار مونتاژ برای آنها پیش آمد. آنها به کمک رسانه ها به اهمیت این مونتاژهای با ترکیب زمانی جدید و تجمع اطلاعات ناشی از آن پی بردند. به علاوه، امروزه برای کار مونتاژ ابزار حرفه ای تری در اختیار فیلمسازان قرار دارد که به مسئول مونتاژ اجازه می دهد واقعیت را به تناسب ویژگی های فردی خود ثبت کند و از این واقعیت تا آنجا سرپیچی کند که آن را با اهداف سیاسی یا مالی مطابقت دهد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...