HDTV چیست ؟

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۰ دیدگاه

HDTV به معنی تلویزیون با کیفیت بالا می باشد ( High Definition Television) . اگر در آمریکا ، استرالیا یا ژاپن زندگی میکنید ممکن است قبلآ تماشای آنرا تجربه کرده باشید.
سه مورد تفاوت اساسی بین HDTV و آنچه بنام تلویزیون استاندارد مشهور است ( یعنی NTSC , PAL , SECAM ) وجود دارد. این سه مورد عبارتند از : _افزایش رزولوشن تصویر
_استفاده از نسبت تصویر عریض 16:9 به عنوان استاندارد 
_و توانایی پشتیبانی از صدای چند کاناله مانند دالبی دیجیتال
مهمترین ویژگی HDTV و موردی که این نام از آن گرفته شده، رزولوشن بالای آن میباشد.سیستمهای پخش قدیمی NTSC دارای 525 خط افقی تصویر میباشند. در سیستم PAL تصاویر با کیفیت اندکی بهتر و با 625 خط افقی پخش میگردد. اما تمام این خطوط برای نمایش تصویر بکار نمیروند. خطوطی که اطلاعات تصویری را نمایش میدهند خطوط فعال نام دارند و تعدادشان 486 برای سیستم NTSC و 576 برای PAL میباشد. بعلاوه ، در سیستمهای PAL و NTSC از پویش شانه ای (interlaced) استفاده میشود یعنی هر قاب به دو بخش تقسیم شده و یک بخش شامل خطوط فرد ، و بخش دیگر شامل خطوط زوج میباشد.هر بخش بصورت یک در میان نمایش داده میشود و مغز ما با ترکیب آنها تصویر کامل هر قاب را میسازد. پویش شانه ای کیفیت تصویر را پایین می آورد.
سیستم پخش HDTV دارای دو فرمت میباشد : 720p و 1080i . این اعداد تعداد خطوط رزولوشن عمودی را نشان میدهند و حروف نیز نشاندهنده نوع پویش تصویر هستند : پویش متوالی (p = progressive) پویش شانه ای یا یک در میان (i = interlaced)،پویش متوالی یعنی اینکه قاب در یک مرحله به تمامی نمایش داده میشود (بجای اینکه به دو بخش تقسیم گردد). کیفیت هر دوی این سیستمها بسیار بهتر از PAL و NTSC میباشد.
تصویر صفحه عریضی که در تلویزیون 4:3 پخش شود و نوارهای سیاه رنگی بالا و پایین آنرا پر کنند.
pan & scan = نمایش بخشی از تصویر عریض 16:9 روی تلویزیون 4:3 ).
صدای چند کاناله دالبی دیجیتال نیز میتواند بعنوان بخشی از سیگنال HDTV ارسال گردد و استفاده از آن دیگر محدود به DVD ها نخواهد بود .
برای دریافت برنامه های HDTV به یک تلویزیون با تیونر HDTV مانند تلویزیونهای پلاسمای پاناسونیک یا یک گیرنده HDTV که بتواند کانالهای HDTV ارسال زمینی یا کابلی مثل Voom HDTV یا ماهواره ای مثل Dish Network HDTV را دریافت کند نیاز دارید. همچنین باید در منطقه ای زندگی کنید که کانالهای HDTV توسط کابل یا ماهواره پخش میشوند.
در حال حاضر HDTV بطور گسترده در ژاپن وجود دارد و در ایالات متحده نیز در حال متداول شدن است. بیشتر شبکه های بزرگ برنامه های پرطرفدار خود را بصورت HDTV هم پخش میکنند.
در استرالیا نیز پیشرفت HDTV در ابتدا کند بود اما از سال 2003 به بعد سرعت گرفته است.
در تمام اروپا تنها چند شرکت پخش HDTV بنام Euro 1080 وجود دارد و آنهم فقط دو کانال HDTV دارد که هردو با فرمت 1080i پخش میشوند: Euro 1080Hdeو HD1. کانال Euro 1080HDe بیشتر برنامه های فرهنگی و ورزشی برای سینماها و باشگاههای اروپا پخش میکند در حالیکه کانال HD1 برنامه های ورزشی، اپرا ، موسیقی راک و غیره را برای خانه ها پخش می نماید. شرکت پخش ماهواره ای انگلیسی Sky اعلام کرده است که در سال 2006 تعدادی از برنامه های خود را بصورت HDTV پخش خواهد کرد BBC هم قصد دارد برنامه های خود را بصورت HDTV نمایش دهد همچنین کمپانی های TF1 , M6, TPS , SKY ITALIA هم به دنبال راه اندازی این سیستم ها هستند .
با این وجود مدتی طول میکشد تا HDTV در اروپا به سطح دیگر نقاط جهان برسد. مباحثاتی که بر سر تایید برنامه های دولت انگلستان برای از کار انداختن فرستنده های آنالوگ در سال 2008 بوجود آمد نشان داد که چگونه بسیاری از مردم هنوز آمادگی تغییر سیستم پخش به DVB-T را ندارند. این نشان میدهد که در انگلستان تمایلی برای تغییر عمده در پخش تلویزیونی وجود ندارد، بویژه که بیشتر مردم فکر میکنند هم اکنون تلویزیون دیجیتال را بصورت DVB-T در اختیار دارند.
در سال 1999 اولین ارسال (HDTV (high definition television بعنوان بخشی از معرفی تلویزیون دیجیتال در آمریکا آغاز شد.پیش بینی این گونه پخش برای برنامه های ورزشی و فیلم هایسینمایی است در
صورتیکه احتمالا سایر برنامه ها نظیر اخبار بصورت SDTV پخش خواهند شد. HDTV در آمریکا با معرفی برنامه ریزی شده DTV ادغام شده است.صنعت کامپیوتر در آمریکا خواستار یک فرمت تنظیم شونده بر حسب فریم بودند در حالیکه صنعت تلویزیون به دنبال فرمتی بود که interlaced
باشد و در آن هر فریم به دو عبور از خطوط فرد و زوج تقسیم شود.حاصل سازش این دو نظریه ترکیب گیج کننده ایی از 18 فرمت مختلف DTV است که هریک دارای شکل و وضوح و حالت اسکن متفاوتی است
به طور کلیHDTV به یکی از 6 فرمت DTV که جزییات بیشتری نسبت به 640 در 480 پیکسل در کیفیت خوب تصویر تلویزیون NTSC را فراهم می کند ارجاع داده می شود. دو گروه از این گونه فرمتها وجود دارد 1080 در1920 پیکسل که 60 بار در ثانیه به صورت 2:1 interlaced (30 فریم کامل در هر ثانیه ) و یا به صورت progressive در سرعتهای 30یا 24 فریم در هر ثانیه نوسازی می شوند.فرمتهایی از 24 فریم در ثانیه استفاده می کنند تا بازسازی دقیق مضمون تصویر متحرک (مثل مسابقات ورزشی و فیلم های سینمایی ) را ممکن کنند که در غیر این صورت با مشکل مهم زمانی
به خاطر تبدیل شدن به 30 یا 60 فریم در ثانیه ایجاد می شود.
گیرنده های HDTV باید تمام حالات این گونه پخش را پشتیبانی کنند چون انتخاب نوع ارسال بر عهده پخش کننده است.هم چنین یک فرمت HD جدید بعنوان یک فرمت تولید عمومی در سراسر جهان پیشنهاد
شده بود که دارای وضوح 1920در 1080 پیکسل است( فرمت آمریکایی 1080i) اما همانند فیلم با سرعت 24 فریم در ثانیه پخش می شود.مهم ترین مزیت آن هم این است که می توان تمام استانداردهای HDTV-DTV-NTSC-PAL را از یک master دیجیتال واحد به ان تبدیل نمود.بدون آن که انتقال های PLA , NTSC باکاهش کیفیت مواجه شوند 
این تصاویر توسط دوربین های اچ دی کم گرفته می شود .
امیدوارم این مطالب مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

تعریفی کوتاه از HDTV :
بطور خلاصه در مورد تکنولوژی HDTV میشه مطلب رو اینطور بیان کرد که کانالهای HD تصاویر رو با کیفیتی بسیار بالا و فراتر از حد مرسوم (با Resolution بسیار بالا! -Pixels 1080 × 1920) و فرمتی متفاوت (عموما" Mpeg4) بر روی ماهواره های مختلف Broadcast میکنند (اکثر کانال های HD تصاویر رو با فرمت Mpeg4 پخش میکنند و از Codec h264 استفاده می کنند) به همین خاطر پخش اونها نیازمند Process بسیار بالا و در نتیجه Hardware قدرتمند هست و با رسیورهای FTA معمولی (رسیورهای خانگی) قابل مشاهده نیستند،در حال حاضر تنها تعداد محدودی از این کانالها با برخی برنامه های Viewer کارتهای DVB نظیر ProgDVB HD قابل مشاهده میباشند!



By strong_man

پرسشها و پاسخهای کوتاه درباره HDV

در این پرسش و پاسخ فرض بر این بوده است که شما بخشهای قبلی این مقاله را در رابطه با HDV مطالعه نموده اید و تنها به سوالات تکمیلی پاسخگویی می نماییم: 

سوال: چه شرکتهایی از HDV Standard پشتیبانی خود را اعلام نموده اند؟ 
جواب: این فرمت توسط چهار شرکت (Sony,Canon,JVC و Sharp) بوجود آمد ولی بزودی شرکتهای سازنده نرم افزارهای ویرایش غیر خطی پشتیبانی خود را از این فرمت بیان نمودند.برای اطلاع از آخرین تغییرات در لیست این شرکتها به پایگاه اینترنتی www.hdv-info.com مراجعه نمایید. 

سوال: چرا این شرکتها از فرمت HDV پشتیبانی می نمایند؟ 
جواب: زیرا این فرمت از نوار DV استاندارد و همان مکانیسم ضبط استفاده می نماید. علاوه بر آن بکارگیری استاندارد پخش برای فشرده سازی تصویر، MPEG-2 ، امکان اتصال دستگاههای HDV را هم به تلویزیونها و هم به رایانه ها فراهم می آورد. 

سوال: اختلاف DV و HDV از نظر کیفیت تصویر چیست؟ یا کدام کیفیت بهتری دارند؟ 
جواب: HDV و DV روشهای متفاوتی برای فشرده سازی و ضبط روی نوار دارند اما از آنجا که HDV برای ضبط و پخش با وضوح بالا یعنی HDTV طراحی گردیده است، از نظر تعداد پیکسل ها کیفیت بالاتری دارد. 

سوال: کدامیک کیفیت صدای بهتری دارند؟ DV یا HDV 
جواب: کیفیت صدای DV در حالتی که فشرده سازی انجام می پذیرد به مراتب بهتر است. در این مورد HDV با بالا بردن نرخ بیت فشرده ساری صدا تا 384Kbps سعی در جبران این کیفیت نموده است. 

سوال: آیا امکان ضبط متناوب DV و HDV روی یک نوار DV وجود دارد؟ 
جواب: بطور استاندارد این موضوع امکانپذیر می باشد، اما بستگی به آن دارد که تولیدکنندگان محصولات امکان ضبط دوگانه را لحاظ نموده باشند یا نه. 

سوال: آیا یک دوربین HDV امکان ضبط DV را نیز دارا می باشد یا نه؟ 
جواب: بطور کامل بستگی به شرکت سازنده محصول و مشخصات آن دارد. 

سوال: آیا اختلالات تصویر مثل Block noise و خطاهای متداول مربوط به MPEG-2 در کیفیت تصویر تاثیر گذار نمی باشد؟ 
جواب: از آنجا که نرخ بیت حاصا شده پس از فشرده سازی 25Mb/s می باشد، کیفیت تصویر برای ضبط و پخش در حد بالایی قرار می گیرد. 

سوال: چرا برای HDV استاندارد دو ساختار (1080i و 720p) در نظر گرفته شده است؟ 
جواب: برای امکان توسعه و استفاده از هر دو ساختار متفاوت HD در سراسر دنیا 

سوال: بین این دو ساختار (1080i و 720p) کدامیک کیفیت بهتری دارند؟ 
جواب: کیفیت تصویر به مشخصات محصول بستگی دارد، شما می توانید بهترین مشخصات را بر پایه نیازهای خود انتخاب نمایید. 

سوال: آیا در آینده شاهد حذف DV استاندارد و عمومیت پیدا کردن HDV خواهیم بود؟ 
جواب: در حال حاضر DV از نظر قیمت و محبوبیت و دستگاههای مربوط به آن عمومیت دارد، اما با افزایش روزانه پخشHD و گیرنده هایHDTV و استقبال از آن انتظار میرود که HDV استاندارد بزودی جای خود را باز کند. در اینصورت مدلهای مختلفی از دوربینها و تجهیزات HDV به بازار سرازیر شده و قیمت نیز پایین می آید که باعث جایگزین شدن HDV به جای DV می شود. 

سوال: آیا می توان نوارهایی را که با مشخصات 1080i ضبط شده روی تجهیزات ساخته شده برای 720p اجرا نمود ؟ (و برعکس) 
جواب: بطور کلی این امکان وجود ندارد مگر اینکه شرکت سازنده این امکان را برای محصول خود فراهم کرده باشد. 

سوال: اگر یک نوار HDV را داخل یک دستگاه پخش HDV اجرا نماییم و خروجی آنرا به ورودی تلویزیون غیر HD بدهیم، کیفیت تصویر بهتر از DV خواهد بود یا بدتر؟ 
جواب:این مورد بستگی به خصوصیات محصولی که شما استفاده می کنید، دارد. 

سوال: آیا امکان انتقال و ذخیره اطلاعات ضبط شده بر روی یک نوار به روی دیسک رایانه شخصی وجود دارد ؟ در صورت امکان فایل آن چه فرمتی خواهد داشت؟ 
جواب: این موضوع با نصب یک نرم افزار برنامه HDV روی رایانه شما امکانپذیر خواهد داشت و فرمت فایل نیز به برنامه شما بستگی دارد. 

سوال: آیا پس از انتقال داده HDV روی رایانه امکان ویرایش بر روی صدا و تصویر آن مانند DV وجود خواهد داشت؟ 
جواب: در صورت نصب نرم افزار مناسب این موضوع نیز امکان پذیر می باشد اما نحوه ویرایش بستگی به نرم افزار شما دارد. علاوه بر آن اگر نرم افزار توانایی تبدیل داده ها را از HD به SD داشته باشد، می توانید تصاویر را بر روی CD و یا DVD نیز منتقل نمایید، و یا اینکه خروجی آنرا روی نوار DV و HDV مجددا ضبط نمایید. 

سوال: وقتی این فایل به رایانه منتقل گردید، چقدر حجم اشغال می نماید؟ 
جواب: اگر داده ها بدون تبدیل و به فرمت MPEG-2 انتقال یابد، حجم فایل بدست آمده مثل DV و در حدود 2GB برای حدود ده دقیقه خواهد بود. 

سوال: چه نرم افزارهایی قابلیت دریافت(Capture)، ویرایش(Edit) و یا پخش(Play back) این فایلها دارند؟ 
جواب: بطور ضمنی چند دسته از این نرم افزارها را معرفی می نماییم: 
برای دریافت و ویرایش : i.Link I/O Utility از شرکت JVC و MPEG Edit Studio Pro 1.2LE و Vegas+DVD از شرکت Sony که با نرم افزار الحاقیMainConcept MPEGEncoder امکان خروجی با فرمت HDV را نیز فراهم می سازد و Adobe Premiere به همراه برنامه الحاقی (Plug-in) به نام Aspect HD از شرکتCineForm 
برای پخش: Moonlight Elecard MPEGPlayer2.1 و برنامه VLC Player محصول Videolan 

در آخر توجه خوانندگان محترم را به این موضوع جلب می نمایم که در حال حاضر در بخشهای مختلف سازمانهای مختلف اعم از خبر ،تولید و ساخت برنامه های مستند و تهیه گزارشها، فرمت و تجهیزات DV بعلت هزینه کم، راحتی در کار و عمومیت دستگاههای ویرایش و پخش رایج می باشد، و با توجه به پیشرفت و توسعه فرمت HDTV برای پخش تلویزیونی انتظار می رود که در آینده ای نه چندان دور فرمت HD و یاHigh Definition بجای SD یا Standard Definition جایگزین گردد که در صورت بروز چنین اتفاقی فرمت HDV نقش فرمت DV کنونی را برای بخشهایی که نیاز به تجهیزات سبک و کم حجم با سرعت عمل بالا دارند (و حتی کاربردهای خانگی) را بازی خواهد نمود.
    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...