سه نکته کلیدی در نگارش فیلمنامه خوب

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۰ دیدگاه

سه نکته کلیدی در نگارش فیلمنامه خوب

فیلمسازها به دنبال این هستند که فیلم های کوتاهی بسازند که راهی جشنواره ها شده و در اینترنت پربازدید شوند. در دنیای امروز یک فیلم کوتاه با دست به دست شدن در شبکه های اجتماعی است که به تحسین و نگاه انتقادی دست می یابد. شما به عنوان فیلمنامه نویسی که در شرف نوشتن فیلمنامه یک فیلم کوتاه است، زمانی موفق می شوید که یک فیلمنامه متفاوت، شایسته یادآوری و به یاد ماندنی بنویسید.

 

 

برای اینکه کارگردانی را ترغیب کنید تا پروژه فیلمنامه شما را به دست گیرد، قصه شما باید بر سه مانع اصلی غلبه کند:

 

1. دامنه های توجه کوتاه

 

با خودتان روراست باشید. تا به حال چند بار دکمه “play” یک فیلم کوتاه را فشرده و آن را تا آخر تماشا کرده اید؟ مطمئنا فیلم هایی که توجه شما را به خود جلب کرده اند، به یاد می آورید.

 

واقعیت ناراحت کننده این است که شما فقط چند لحظه فرصت دارید تا توجه خوانندگان/بینندگان خود را جلب کنید. پس آن چند لحظه را مغتنم بشمرید. توجه آنها را جلب کنید و به هیچ وجه آن را از دست ندهید. هر چقدر طولانی تر بتوانید آنها را با خود همراه کنید، احتمال اینکه پروژه شما را به دیگران توصیه کنند، بیشتر خواهد بود.

 

حفظ توجه تماشاگر یکی از قوانین اصلی فیلمنامه نویسی است اما یادتان باشد که مخاطب ترجیح می دهد شرح و پردازش شخصیت را در یک فیلم بلند شاهد باشد، و این گونه تجملات در فیلم های کوتاه جایی ندارند.

 

2. شفافیت پیچیده

 

مورد دوم نیازمند دقت زیاد است. یک فیلمنامه کوتاه، کوتاه است و در نتیجه بر درجه ای از سادگی دلالت دارد. اما در عین حال باید هر قدر که می توانید قصه را پیچیده تر کنید.

 

این بخشی از لذت رنج آور نوشتن فیلم های کوتاه است. در هر جمله چه تعداد کاراکتر می توانید بگنجانید؟ چند لحظه به یاد ماندنی را می توانید در فیلم بگنجانید بدون اینکه ضرباهنگ قصه تان کند شود؟ آیا قادر هستید لحظاتی را که می پرستید اما در نهایت باید به خاطر رونق گرفتن قصه تان آنها را حذف کنید، شناسایی کنید؟

 

هر جمله در فیلمنامه باید قصه را به جلو سوق دهد و جزئیات بیشتری را در مورد کاراکترهای شما آشکار کند. فرصت ها را مغتنم شمارید اما قصه را ساده نگه دارید! به نظرتان پیچیده شد؟ به همین دلیل است که برخی فیلمنامه های کوتاه اینقدر خاص هستند، و فیلمنامه شما هم می تواند چنین باشد!

 

3. به یاد ماندنی بودن

 

یک فیلمنامه / فیلم کوتاه زمان بسیار محدودی دارد تا نزد مخاطبانش محبوب شود. موفق ترین فیلمنامه ها واقعا صدا می کنند.

 

فیلمنامه کوتاه شما از چه نظر متفاوت به نظر می رسد؟ به خاطر یک موقعیت یا یک شخصیت منحصر به فرد؟ یک پایان غافلگیر کننده یا یک جمله مهم و اساسی؟ آیا مسئله مهمی را مطرح می کند که ارزش صحبت کردن و بحث کردن را دارد؟ آیا فیلمنامه شما حقیقتا با مخاطبی که قصد جذبش را دارید، ارتباط برقرار می کند؟

 

همه این سوالات مهم هستند، چون شما را وا می دارند یک قدم به عقب بردارید و تصمیماتی که برای خلق قصه گرفته اید را ارزیابی کنید. پیدا کردن پاسخ درست به این سوالات قطعا باعث می شود فیلمنامه کوتاه بهتری بنویسید.

حال آخرین ایده ای که به ذهنتان رسیده را بردارید و آن را بسط دهید تا به یک اثر الهام بخش برسید. حتی اگر بعد از تایپ کلمه "پایان" به مانع بر بخورید، باز هم هیچ کس نمی تواند این سفر و آنچه در طول آن آموخته اید را از شما بگیرد. همین است که فیلمنامه نویسی را به تجربه ای خاص و بی نظیر تبدیل می کند. وقتی می نویسید، هیچ چیز اهمیت ندارد جز عشق شما به نوشتن و قصه تان. هر بار نوشتن فیلمنامه جدیدی را آغاز کرده و به پایان می رسانید، در مسیر تکامل به عنوان یک فیلمنامه نویس، یک قدم به جلو برداشته اید. موفق باشید.




    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...