اصول اولیه تصحیح (اصلاح) رنگ (رنگ پردازی) در فیلم

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۰ دیدگاه

اصول اولیه تصحیح (اصلاح) رنگ (رنگ پردازی) در فیلم

 هنر و تجربه :

برای فیلم‌سازان جوان داشتن آشنایی و درک اولیه از وظیفه‌ی یک رنگ‌پرداز/ کالریست کمک می‌کند تا به شکل و شمایل دقیق و مناسبی برای آثار‌شان دست یابند. آگاهی از این موضوع از زمان شروع پردازش ایده‌ی هر اثری به کار می‌آید و در خدمت ارتباط هرچه بهتر با فیلم‌بردار هم قرار می‌گیرد؛ و تا آخرین مراحل پس از تولید نیز نقش خود را ایفا می‌کند.  روی واسیچ، رنگ‌پرداز تکنی‌کالر، که فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند «آگست: اوسیج کانتی»، «خون حقیقی»، «رسوایی»، «هم‌زیستی» و… را در کارنامه دارد، توصیه‌هایی را با کارگردانان تازه‌کار درباره همکاری‌شان با رنگ‌پرداز‌ها در میان گذاشته است.

 

۱- آگاهی از وظیفه‌ی یک رنگ‌پرداز

در مرحله‌ی پس از تولید، رنگ‌پرداز با شما و مدیر فیلم‌برداری وارد همکاری می‌شود تا شکل و شمایل اثر کامل و یک‌دست شود، از خود رنگ‌ها گرفته تا میزان درخشندگی و غلظت آن‌ها. شما در جریان فیلم‌برداری تصاویری که پایه و اساس فیلم‌تان و در واقع هدف بصری‌تان را شکل می‌دهند، می‌توانید از حضور رنگ‌پرداز بهره ببرید و در طول مرحله‌ی پس از تولید مطمئن شوید که هدف نهایی‌تان محقق شده است. وظیفه‌ی رنگ‌پرداز هم این است که به روایت داستان کمک کند و در زمینه‌ی خودش به نتیجه‌ای یک‌پارچه و منسجم دست یابد. اغلب پروژه‌ها در طول چند هفته و ماه، و در شرایط متفاوتی فیلم‌برداری می‌شوند، پس رنگ‌پرداز باید وارد عمل شود و همه‌ی رنگ‌ها را وارد یک جهان داستانی کند و روایتی پیوسته را شکل دهد که در آن رنگ‌ها بازتابی از حال‌وهوای داستان و دنیای خلاقه‌ی سازندگانش باشند. بنابراین در اغلب فیلم‌های محبوب شما که شمایلی فوق‌العاده و ویژه دارند، همیشه پای یک رنگ‌پرداز در میان است.

۲- دقیقاً باید بدانید چه می‌خواهید

باید کاملاً آماده باشید و دقیقاً بدانید که شما و مدیر فیلم‌برداری‌تان چه می‌خواهید، چون وقتی دست به کار می‌شویم امکان‌ها بی‌نهایت می‌شوند و اگر راه‌تان مشخص نباشد به‌راحتی می‌توانید به بیراهه بروید. از این رو آدم‌های بی‌تجربه یا کم‌تجربه به‌سادگی منحرف می‌شوند. در این خصوص هدف‌گذاری دقیق و ارتباط پیوسته با مدیر فیلم‌برداری‌تان می‌تواند راهگشا باشد و به زیبایی‌شناسی بصری تمام و کمالی منجر شود.

۳- دست از کار بکشید، بلند شوید و بیرون بروید

جلسه‌های رنگ‌پردازی در اتاق‌های تاریک و زمان‌های بسیار طولانی روی می‌دهند، پس ممکن است چشمان‌تان خسته شوند و سر به سر شما بگذارند. بارها برایم پیش آمده است که درخواست تغییری را کرده‌اند اما پیش از آن‌که فرصتش را به دست بیاورم از آن‌ها شنیده‌ام که «آره، همینه؛ خیلی بهتر شد»! باید متوجه این موضوع باشید که شما اغلب خیلی ساده آن چیزی را می‌بینید که می‌خواهید. بنابراین کار مفیدی است که پس از چند ساعت کار، بلند شوید و بیرون بروید تا خستگی و عادت چشمان‌تان برطرف شود. چشمان شما به آن‌چه می‌بینید عادت می‌کند. به عنوان مثال، اگر چند ساعت روی تصاویر تیره‌وتار کار کنید ممکن است به‌تدریج رنگ‌ها را تیره و تیره‌تر کنید. در این شرایط اگر دست از کار بکشید و از اتاق تاریک‌تان بیرون بروید، موقع بازگشت متوجه خواهید شد که تصاویر آن قدر تیره شده‌اند که دیگر چیزی در آن‌ها پیدا نیست.

 

۴- فناوری پایه را خوب بشناسید

آگاهی و شناخت تمام فناوری‌های موجود قطعاً سودمند است. بی‌تردید رنگ‌پرداز تا حد خاصی می‌تواند مسئولیت را به عهده بگیرد و از بهترین فناوری و ابزارهای موجود برای پروژه استفاده کند. این موضوع کاملاً به بودجه‌ی فیلم بستگی دارد اما یک رنگ‌پرداز می‌تواند با استفاده از بهترین امکانات قابل‌دسترس به تحقق اهداف شما کمک کند. این درست است که فناوری دائم در حال پیشرفت است و کسی انتظار ندارد که شما کاملاً به روز باشید و هر روز یک هواپیما بسازید و هوا کنید اما باید از حداقل دانش لازم برخوردار باشید تا بتوانید بهتر کارتان را به نتیجه برسانید. پس تحقیق پیوسته را فراموش نکنید.

۵- بپذیرید که همکاری شما خلاقانه است

شما باید از شکل و شمایل نهایی فیلم‌تان مطمئن باشید و تصور روشنی از آن داشته باشید، اما تعامل با رنگ‌پردازتان هم بسیار مهم است و در واقع این موضوع می‌تواند به یک همکاری حقیقی و مثمرثمر بینجامد. آن‌چه می‌خواهید را با رنگ‌پرداز در میان بگذارید اما پذیرای ایده‌های خلاقانه‌ی او هم باشید. رنگ‌پردازها می‌دانند که فیلم‌سازان چه تعصب و اشتیاقی درباره فیلم‌های‌شان دارند اما ما نیز، همین شور و اشتیاق را به حرفه‌مان داریم و با پروژه‌های مختلف برخورد حرفه‌ای می‌کنیم. خلاصه این‌که همه چیز در یک همکاری خلاقانه خلاصه می‌شود.




    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...