تفاوت بین پروگریسیو (progressive ) و اینترلسد (interlaced) در تدوین

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۲ دیدگاه

خوب احتمالا با حرف ( i ) و ( p ) در پشت مقدار بیت/فیلد بر ثانیه برخورد کردید و 100% دیدید.

مثال : 29iو 29p و یا 59i و 59p

خوب این حروف در واقع اول عبارات interlaced و progressive  است.

i = interlaced 

p = progressive  

 

خوب اول باید بریم سراغ تعریف و مفهوم این دو عبارت:

 

احتمالاْ میدونید که تصویری که روی صفحه تلویزیون دیده میشه توسط خط های افقی ایجاد میشه که این خطوط توسط یک تفنگ الکترونی که در داخل تلویزیون قرار داره ایجاد میشن.
به این عمل ایجاد خطوط میگن Scan و به هر خط هم Scan Line.
در اکثر تلویزیون ها تعداد خطوط قابل ملاحظه 480 خط است. تلویزیونهای آنالوگ معمولی تصویر رو بوسیله تولید متناوب ۲ سری از خطوط روی صفحه ایجاد میکنند. در سری اول خطوط فرد با الکترون مورد هدف قرار میگیرند یعنی از 1 تا 479 و سری دوم خطوط زوج رو پر میکنند یعنی 2 تا 480.
به هر سری از این خطوط یک فیلد (Field) گفته میشه و با ترکیب دو فیلد زوج و فرد یک تصویر کامل بوجود میاد که به این یک تصویر کامل Frame گفته میشه. تلویزیونهای آنالوگ با فاصله های یک شصت ام ثانیه ای یک فیلد تولید میکنند پس در نتیجه در طول یک ثانیه ۳۰ فریم به نمایش در میاد. حالا چرا به این روش Interlaced Scan گفته میشه چون Interlaced یعنی در هم آمیخته ٫ و در این روش هم با در هم آمیختن دو فیلد یک فریم بوجود میاد به این روش Interlaced Scan گفته میشه.

 

حالا Progressive Scan چه فرقی داره ؟
تلویزیونهای دیجیتال با سرعت بالاتر قادر هستند که در هر یک شصت ام ثانیه یک Frame کامل تولید کنند ! یعنی در هر ثانیه ۶۰ فریم کامل که دو برابر تلویزیونهای آنالوگ هست. خوب با این توضیحات معلومه که کدوم تصویر بهتره !
تفاوت اساسی دو حالت فوق در تصاویری که تحرک زیادی دارند دیده میشه و یا در تصاویری که در اونها خطوطی در قطر تصویر وجود داره ! که در حالت Interlaced Scan این خطوط دندانه دار دیده میشن ولی در Progressive Scan این خطوط صاف دیده میشن و دلیلش همه خوب مشخصه. این یعنی کیفیت بالاتر تصویر.

 

اما Interlaced (شبکه ای) به چه معنی است؟ در اینگونه نمایشگرها، یک فریم جدید یک تصویر کامل نیست، بلکه تنها نیمی از خطوط افقی تصویر را شامل می‌شود. فریم بعدی هم نیمی دیگر از خطوط را در بر می‌گیرد. بنابراین سرعت چنین نمایشگری را بر حسب فیلد بر ثانیه بیان می‌کنند نه فریم بر ثانیه. هر فیلد یک نیمه‌ی تصویر است و دو فید متوالی یک فریم را ایجاد می‌کنند.

از دیدگاه تئوری می‌توان گفت که نمایشگرهای Progressive کیفیت بهتری دارند اما نکات و مشکلات دیگری هم وجود دارد. اولین نکته این است که دو نمایشگر مشابه Interlaced و Progressive ، نرخ نمایش فریم یکسانی ندارند. نمایشگر Interlaced دو برابر سریع‌تر است.

با در نظر گرفتن این نکات متوجه می‌شویم که ویدیوهای Interlaced در حرکت نسبت به تصاویر مشابه Progressive روان‌تر به نظر می‌رسند. در مقابل وقتی ویدیوی Progressive را متوقف می‌کنیم و می‌خواهیم یک فریم را ویرایش کنیم، کار ساده‌تر خواهد بود. در بزرگ کردن تصویر هم وضعیت ویدیوهای Progressive بهتر است. بنابراین در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که هنگام اعمال تغییر، ویدیوی Progressive افت کیفیت کمتری دارد.

 

اما در نهایت این شما هستید که آینده صنعت نمایشگرها را تعیین میکنید.

 

خوب حالا بریم سراغ نرم افزار ، من Edius مثال میزنم

1) شروع پروژه (شکل 1): در دو قسمت Video Preset (شکل 2) و Filed Order  (شکل 3) می توانید تنظیمات مورد نظر اعمال کنید

 

(شکل 1)

 

(شکل 2)

e2

 

(شکل 3)

 

2) تغییر پروژه: اگه پروژه را قبلا با interlaced  ایجاد کردید، میتوانید به progressive تغییرش بدهید

Tools> Project setting< change your setting

پس از OK به شما هشدار می دهد که در صورت تایید، رندر های قبلی را از بین خواهد برد. اوکی کنید. و دوباره پروژه خود را کامل Render کنید.




  • سحر

    سحر

    • ۱۳۹۵/۰۳/۰۱ - ۱۱:۰۷:۲۵

    خیلی ممنون از وب سایت خوبتون که فوق العاده عالیه....واقعا متشکرم....
    خوشحال میشم به منم سر بزنید

    پاسخ مدیر (myinfo ):   سلام ممنونم از نظر لطف شما
  • محسن باطانی

    محسن باطانی

    • ۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۲۳:۵۹:۴۰

    واقعا شما عالی هستید