تدوینگران بزرگ تاریخ سینما

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۱ دیدگاه

 

 

حتی حیاتی در ساخت و موفقیت یک پروژه بزرگ سینمایی داشته و اغلب هم مورد بی مهری کارگردانها و گاهی اوقات تهیه کننده های با نفوذ خود قرار می گیرند. اما بی شک با نگاهی به برخی آثار بزرگ تاریخ سینمای جهان می توان پی به نقش مهم و محوری این صنف از سینماگران در موفقیت یک اثر سینمایی بزرگ برد. در تاریخ سینما نوابغی در این حرفه ظهور کرده و نامی برای خود دست و پا کرده اند که از مشاهیر آنها می توان به؛ دیوید گریفیث، سرگئی آیزنشتین نام برد که البته این دو بیشتر به شکل تجربی توانسته اند به این درجه از موفقیت خود برسند. بطورمثال؛ اصطلاحتی چون «تدوین موازی» در این رشته با نام دیوید گریفیث و «عمق میدان» با نام اورسن ولز عجین بوده است. اما بدون شک بزرگترین تدوینگر تاریخ سینما، ویلیام هورنبک کبیر است که بیشترین همکاری را با جورج استیونس داشته است. آنها خالق آثاری مشترکی چون؛ مکانی در آفتاب، غول و شین بوده اند. یا به عنوان مثال؛ نمی توان از شاهکار همشهری کین نام برد و از رابرت وایز و نقش کلیدی او در تدوین و شکل گیری این اثر بی بدیل نامی به زبان نیاورد و یا از پروژه پدرخوانده فرانسیس فورد کاپولا سخن گفت و از پیتر زینر به عنوان مهمترین تدوینگر این پروژه ها یادی نکرد. در این یادداشت خود از برخی بزرگان تدوین تاریخ سینما یاد کرده ایم. مردانی که اغلب نام شان با محبوب ترین فیلم ها و یا کارگردان های زندگی مان پیوند خورده است. فیلم های شان را عاشقانه دوست داشته، کارگردان های شان را پرستیده و بدون وجود آنها ساخت چنین آثاری را مسجل ندانسته ایم. شاید علاقه وافرم به فیلم بانی و کلاید و همکاری دیدی آلن به عنوان تدوینگر با آرتور پن کارگردان این فیلم و خبر درگذشت نا به هنگام هر دو آنها طی سال اخیر، بهانه ای برای این یادداشت بوده است.

مهجورترین های سینما

۱- دیدی آلن _ آرتور پن (Dede Allen)

نام دیدی آلن با آرتور پن فقید پیوند خورده است. دیدی آلن یکی از نوابغ این حرفه در قرن بیستم می باشد. تدوین گری زبردست که شیوه هایی نوین را در این حرفه، برای سینماگران ابداع و معرفی نمود. او در حرفه خود از روشهایی بهره می برد که امروزه به عنوان استاندارد هایی ناب و گونه هایی درجه یک در صنعت تدوین و فیلم سازی مدرن از آن نام برده و استفاده می کنند. او که در فیلم های بیلیاردباز اثر رابرت راسن و آمریکا آمریکای الیا کازان به عنوان تدوینگر، نامی بر سر زبان ها انداخته بود بالاخره پس از همکاری با آرتور پن در پروژه بزرگ سینمایی بانی و کلاید شیوه هایی نوین را در این حرفه به سینماگران عرضه کرده و خود را به عنوان تدوینگری خوش ذوق و خوش قریحه به جهانیان معرفی نموده و زبان سینما را به اعتلا رساند. وی خالق تدوین به سبک دیالکتیک بوده و از این شیوه مدرن در خلق این شاهکار تاریخ سینما بهره گرفته است. فصل پایانی فیلم بانی و کلاید دلیلی بر این ادعاست که بَدَل به یکی از ناب ترین لحظات سکانس های پایانی در تاریخ سینما شده است و حتی می توان به تاثیر پذیری برخی فیلمهای دیگر بزرگ تاریخ سینما برای سکانس پایانی خوداشاره نمود، به عنوان مثال؛ این گروه خشن اثر سام پکین پا. او همچنین علاوه بر بانی و کلاید در فیلمهایی چون؛ رستوران آلیس، بزرگ مرد کوچک، آب بندهای میسوری با آرتور پن همکاری داشته است. موفقیت او با فیلم بانی و کلاید به جایی رسید که سرانجام وارن بیتی بازیگر این فیلم نیز در ساخت فیلم خود یعنی؛ سرخ ها از وجود این تدوینگر کاربلد بهره جست. درضمن، نمی توان از دیدی آلن گفت و نامی از دو همکاری برجسته ای که با سیدنی لومت، کارگردان نامی سینما، داشته، یادی نکرد؛ بعد از ظهر سگی و سرپیکو. روحشان شاد.

http://www.imdb.com/name/nm0020441/ : لینک IMDB

۲- تلما شون میکر _ مارتین اسکورسیزی (Thelma Shcoonmaker)

تلما شون میکر از دنباله روهای تدوینگری به سبک و سیاق دیدی آلن بوده است. وی از تدوینگران محبوب و مورد علاقه مارتین اسکورسیزی می باشد که با اولین ساخته او در سال ۱۹۶۷ به نام : کی داره در می زنه؟ همکاری خود را با این کارگردان شهیر سینما آغاز نمود. از دیگر نمونه های همکاری او با اسکورسیزی می توان به فیلم های؛ گاو خشمگین، سلطان کمدی، رفقای خوب، تنگه وحشت، رنگ پول، آخرین وسوسه مسیح و بسیاری آثار دیگر این کارگردان اشاره کرد. تلما شون میکر با استفاده از سبک تدوین سریع و استادانه خود، نقش بسزایی در شکل گیری و موفقیت های آثار اسکورسیزی داشته است. او در فیلم گاو خشمگین با استفاده از این شیوه تدوین خلاقانه و خارق العاده خود توانست جایزه اسکار بهترین تدوین را در سال ۱۹۸۰ از آن خود کند.

http://www.imdb.com/name/nm0774817/ : لینک IMDB

۳- هال اشبی _ نورمن جیسون (Hal Ashby)

هال اشبی را اغلب به عنوان یکی از سینماگران و کارگردان های صاحب سبک در دهه ۷۰ می شناسند. اما او از تدوین گران مورد علاقه نورمن جیسون بوده و فعالیت حرفه ای خود را ابتدا به عنوان دستیار تدوینگر در فیلم های او آغاز کرد و سرانجام در یکی از پروژه های مشترک خود با نورمن جیسون، پس از آنکه تدوین گر اصلی از پروژه انصراف داد، او به عنوان تدوین گر اصلی در فیلم مشغول به کار شد. اوج کار هال اشبی در حرفه تدوین به اثری چپ و رادیکال از نورمن جیسون با نام؛ در گرمای شب برمی گردد که جوایز متعددی از جمله اسکار بهترین فیلم و تدوین را برای آنها به ارمغان آورد. فیلمی با نقش آفرینی های زیبای سیدنی پواتیه و راد استایگر که از حقوق سیاهپوستان در آمریکا سخن می گفت و البته با لحنی تند و اعتراض آمیز. از جمله فعالیت های مطرح و مشترک او با نورمن جیسون می توان به؛ بچه سین سیناتی و ماجرای توماس کراون اشاره نمود که هر دو با بازی استیو مک کوئین می باشد. هال اشبی پس از مدتی به کارگردانی روی آورده و نشان داد که در این زمینه نیز از استعداد بی نظیری همچون حرفه تدوین برخوردار است. از نمونه فیلم های مطرح او در زمینه کارگردانی می توان به؛ بازگشت به خانه، هارولد و ماد، آخرین جزئیات، شامپو و حضور اشاره نمود.

http://www.imdb.com/name/nm0000797/ : لینک IMDB

۴- ویلیام هورنبک _ جورج استیونس (William Hornbeck)

بی شک نام این استاد اعظم در صنعت تدوین با جورج استیونس و آثار او شناخته می شود. ویلیام هورنبک در همان چهار حضور اصلی اش به عنوان تدوینگر در آثار جورج استیونس، هم سبک و سیاقی خاص و منحصر به فرد برای خود پیدا کرد و هم خود را به عنوان فرد اول در صنعت تدوین معرفی نمود. این دو با همکاری مشترک خود در فیلم مکانی در آفتاب از عنصر مهم و بنیادین «دیزالو» به عنوان اصلی ترین و حیاتی ترین بخش از جوهره و اساس تدوین استفاده نمودند و جایگاه این فیلم به عنوان بررسی اهمیت دیزالو در اساس تدوین آن، غیر قابل انکار است. همچنین این دو استاد در فیلم های مشترک بعدی خود نیز مانند؛ شین، غول و چیزی که به خاطرش می توان زندگی کرد از این روش تدوین بجای برش مستقیم استفاده بی شماری نمودند. لذا جلوه های بصری درخشانی که در این آثار جورج استیونس مشاهده می گردد مرهون چیره دستی تدوینگری نابغه است. ویلیام هورنبک علاوه بر همکاری های خود با جورج استیونس در برخی آثار اساتیدی چون؛ جوزف منکه ویچ و فرانک کاپرا نیز به عنوان تدوینگر همکاری داشته است. که از این دست می توان به آثاری چون؛ زندگی شگفت انگیز است و ناگهان، تابستان گذشته اشاره نمود.

http://www.imdb.com/name/nm0394962/ : لینک IMDB

۵- دانیل ماندل _ بیلی وایلدر / ویلیام وایلر (Daniel Mandell)

دانیل ماندل، تدوینگر نام آور سینما در دهه ۴۰ و ۵۰ شهرت خود را از طریق همکاری با کارگردان های نامی آن دوره یعنی؛ ویلیام وایلر و بیلی وایلدر کسب کرده است. اوج خلاقیت او در همکاری مشترکش با بیلی وایلدر در پروژه فیلم سینمایی آپارتمان بوده است که در این فیلم ماندل با الگو برداری از سبک و سیاق تدوین به شیوه ویلیام هورنبک ریتم و ضرباهنگی دلنشین به اثر بخشیده و خالق جلوه های بصری چشم گیری بوده است. از دیگر همکاری های مشترک او با بیلی وایلدر و ویلیام وایلر می توان به آثار زیر اشاره نموده: روباه های کوچک و بهترین سالهای زندگی ما اثر ویلیام وایلر – یک، دو، سه ، ایرما خوشگله، شاهدی برای تعقیب و شیرینی شانس اثر بیلی وایلدرفقید.

http://www.imdb.com/name/nm0541721/ : لینک IMDB

۶- مایکل کان _ استیون اسپیلبرگ (Michael Kahn)

این تدوینگر تلویزیونی، اولین همکاری خود را با استیون اسپیلبرگ، کارگردان مشهور سینما، با فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم آغاز نموده است و همکاری های متعددی در زمینه تدوین فیلم، با این کارگردان جاه طلب و بلندپرواز سینما داشته است که از جمله آثار درخشان و مطرح این دو سینماگر می توان به فیلم هایی چون؛ رنگ ارغوانی، هوک، پارک ژوراسیک، سه گانه ایندیانا جونر، نجات سرباز رایان، مونیخ، ترمینال و امپراطوری خورشید اشاره نمود. اما مطرح ترین فعالیت و همکاری او با این کارگردان، به پروژه هوشمندانه و بلندپروازانه شان یعنی؛ فهرست شیندلر بر می گردد که تدوین، نقش مهمی در تاثیر عمیق آن برای ملموس بودن وقایع فیلم داشته است و سرانجام اسکار بهترین تدوین را در سال ۱۹۹۳ برای او به ارمغان آورد. از نمونه فیلم های مطرح این تدوینگر، می توان به تریلر روانشناسی آدریان لین یعنی؛ جذابیت مرگبار که اوج خلاقیت او را به کمال به تصویر می کشد، اشاره نمود.

http://www.imdb.com/name/nm0434883/ : لینک IMDB

۷- سام اوستین _ مایک نیکولز / رومن پولانسکی (Sam O`Steen)

سام اوستین با ۹ همکاری ای که با مایک نیکولز در زمینه تدوین مهمترین فیلم هایش داشته و همچنین آن سه نمونه همکاری با ارزشی که با رومن پولانسکی، کارگردان جنجال ساز سینما، داشته است، اسم و رسمی برای خود مهیا کرده و خود را به عنوان یکی از تدوین گران برجسته و صاحب سبک در عالم سینما معرفی نموده است. از جمله فیلم های مهمی که برای نیکولز تدوین کرده عبارتند از؛ فارغ التحصیل، چه کسی از ویرجینیاولف می ترسد، کچ۲۲ و دختر شاغل. همچنین در سه فیلم مهم: بچه رزمری، محله چینی ها و دیوانه وار به عنوان تدوینگر با رومن پولانسکی همکاری داشته است.

http://www.imdb.com/name/nm0642714/ : لینک IMDB

در ادامه تنها به تدوین گرهای مورد علاقه و فیلم هایی که با کارگردان های محبوبم همکاری داشته اند اشاره ای کرده ام.

۸- سالی منکه _ کوئنتین تارانتینو (Sally Menke)

فعالیت های مشترک در فیلم هایی چون؛ سگ های انباری، بیل را بکش جلد 1و2، پالپ فیکشن، جکی براون و لعنتی های بی آبرو .

http://www.imdb.com/name/nm0579673/ : لینک IMDB

۹- لئو لومباردو _ سام پکین پا / رابرت آلتمن (Lou Lombardo)

فعالیت های مشترک در فیلم هایی چون؛ حماسه کیبل هوگ و این گروه خشن برای سام پکین پا و مک کیب و خانم میلر و خداحافظی طولانی برای رابرت آلتمن.

http://www.imdb.com/name/nm0518470/ : لینک IMDB

۱۰- پل هیریش _ برایان دی پالما / هربرت راس (Paul Hirisch)

فعالیت های مشترک در فیلم هایی چون؛ خواهران، کری، وسوسه، the fury، blow up برای برایان دی پالما و مگنولیا های فولادی، راز موفقیت های من برای هربرت راس.

http://www.imdb.com/name/nm0386532/ : لینک IMDB

۱۱- نینو باراگلی _ سرجیو لئونه (Nino Baragli)

فعالیت های مشترک در فیلم هایی چون؛ خوب، بد، زشت ، روزی روزگاری در غرب، روزی روزگاری در آمریکا، جیبی پر از دینامیت و اسم من هیچکس.

http://www.imdb.com/name/nm0052849/ : لینک IMDB

۱۲- جورج توماسینی _ سرآلفرد هیچکاک (George Tomasini)

فعالیت های مشترک در فیلم هایی چون؛ سرگیجه، روانی، پرندگان، شمال از شمال غربی، پنجره عقبی، مارنی و مرد عوضی.

http://www.imdb.com/name/nm0866462/ : لینک IMDB

۱۳- رالف ای. وینترز _ بلیک ادواردز (Ralph E. Winters)

فعالیت های مشترک در فیلم هایی چون؛ پلنگ صورتی، پارتی، مسابقه بزرگ و ویکتور/ویکتوریا .

http://www.imdb.com/name/nm0935988/ : لینک IMDB

۱۴- سوزان ای. مورس _ وودی آلن (Susan E. Morse)

فعالیت های مشترک در فیلم هایی چون؛ هانا و خواهرانش، منهتن، شوهران و همسران و زلیگ .

http://www.imdb.com/name/nm0607673/ : لینک IMDB

15- جین هاولیک _ فرانک کاپرا (Gene Havlick)

فعالیت های مشترک در فیلم هایی چون؛ یک شب اتفاق افتاد، آقای اسمیت به واشنگتن می رود، آقای دیدز به شهر می رود، بانو برای یک روز

http://www.imdb.com/name/nm0369879/ : لینک

  • مبینا

    مبینا

    • ۱۴۰۲/۰۳/۱۵ - ۱۹:۵۹:۳۷

    با سپاس از شما، والتر مرچ هم از نام های بزرگ تدوین است.