آموزش تایم لپس + فیلم آموزشی + نرم افزار اندرید

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۰ دیدگاه

تصویر برداری مرور زمان یا   Time Lapseیکی از روشهای نمایش تغییرات محیطی ، طبیعت ، زندگی و مردم ، اشیا ، موضوعات صعنتی خدماتی یا عمرانی در حال حرکت و ... در طول زمان است. در این روش پس از عکاسی منظم و ممتد از یک سوژه ، تصاویر با دور تند نمایش داده میشوند. فیلم مرور زمان یا تایم لپس Time Lapse  در حقیقت مجموعه ای از صدها و هزاران فریم یا عکس یا قطعاتی از فیلم است که در طول ساعتها روزها یا سالها تهیه شده و با سرعت زیاد نمایش داده میشود.

تصویر برداری مرور زمان ( تایم لپس Time Lapse)

عکاسی تایم لپس از آسمان شب

تصویر برداری مرور زمان یا   Time Lapseیکی از روشهای نمایش تغییرات محیطی ، طبیعت ، زندگی و مردم ، اشیا ، موضوعات صعنتی خدماتی یا عمرانی در حال حرکت و ... در طول زمان است. در این روش پس از عکاسی منظم و ممتد از یک سوژه ، تصاویر با دور تند نمایش داده میشوند. فیلم مرور زمان یا تایم لپس Time Lapse  در حقیقت مجموعه ای از صدها و هزاران فریم یا عکس یا قطعاتی از فیلم است که در طول ساعتها روزها یا سالها تهیه شده و با سرعت زیاد نمایش داده میشود.

باز شدن و رویش گیاهان و یا حرکت سریع ابرها ، اشیا و مردم و همچنین چرخش ستارگان ، ماه و سیارات در فیلم های نجومی نمونه هایی از فیلم های گذر زمان هستند. کاربردهای بسیار زیادی برای عکاسی مرور زمان  وجود دارد. در فعالیت های هنری و سینمایی و تولید فیلم های متحرک ، آموزش برخی علوم و تکنیک ها  ، فعالیت های صنعتی ،  و عکاسی نجومی میتوان از این تکنیک استفاده کرد.

تاریخچه

تصویر برداری تایم لپس تاریخچه ای طولانی دارد استفاده از این تکنیک به اولین سالهای تولد صنعت عکاسی باز میگردد. از اواخر دهه 1870 میلادی این روش برای یک مسابقه  اسب سواری و شرط بندی  ابداع شد. هدف از کار تعیین دقیق حرکت اسب ها در زمانی که به خط پایان میرسیدند و تعیین برنده واقعی بود. استفاده از این روش یک دهه بعد متحول شد و بسیاری از موضوعات انسانی طبیعت و صنعت را در برگرفت. در اواخر این قرن بود که مراحل رشد یک گل لاله به وسیله تکنیک عکاسی مرور زمان در پشت سر هم قرار گرفتن تعداد زیادی عکس نمایان شد.

روشهای عکاسی مرور زمان

عکاسی یا تصویر برداری تایم لپس به چند روش قابل انجام است. از یک دوربین فیلمبرداری برای این کار استفاده میشود ، برای تصویر برداری با دوربین فیلمبرداری در بازه های زمانی مشخص فیلمی کوتاه  گرفته میشود و از پشت سر هم قرار دادن تکه فیلم ها یک فیلم جدید ساخته میشود که نمایشی از حرکت زمان و اشیا است. در حقیقت این روشی است که در سالهای پیش از دیجیتالی شدن دوربین های عکاسی و فیلمبرداری انجام میشد ،  این روش  کمی سخت زمانبر و پر هزینه است. چند فیلم سینمایی نیز با این روش ساخته و بر پرده سینما نقش بسته است.

امکانات حرفه ای دوربین های دیجیتال DSLR و کیفیت بالای عکس های دیجیتالی در کنار اندازه بزرگ هر عکس در مقابل اندازه کوچک یک فریم فیلم ، سخت بودن تدوین و ... تهیه کلیپ های تایم لپس از فیلم را غیر منطقی و مقرون به صرفه نمیکند.

 عکاسی و تصویر برداری مرور زمان با دوربین های دیجیتال

دوربین های دیجتال امکانات گسترده ای را برای عکاسی تایم لپس فراهم میکنند. علاوه بر تولید ریموت های زماندار مدرن که مکملی برای دوربین های دیجیتال هستند ، در اکثر این دوربین ها به تازگی امکانات داخلی متعددی برای عکاسی تایم لپس قرار گرفته است.  

برای آغاز عکاسی به چه ابزاری نیاز داریم ؟

دوربین عکاسی

اگرچه با دوربین های کامپکت یا نیمه حرفه ای خانگی دیجیتال و یا دوربین های وبکم ، دوربین تلفن های هوشمند و ... نیز میتوان تصاویر تایم لپس گرفت ، فعلا به معرفی دوربین های DSLR و تکنیک های مربوط به آن میپردازیم. همه دوربین های حرفه ای و غیر حرفه ای دیجیتال که امکان اتصال کنترل زمان دار را داشته باشند میتوانند با این روش عکاسی کنند.  

 

لنز

برای عکاسی به روش تایم لپس لنز ها بسته به موضوع انتخاب میشوند. در عکاسی از طبیعت حرکت های ابرها وزش باد حرکت انسان و حیوانات ماشین الات و ... بهترین راه کار  انتخاب لنزهای واید است. همینطور میتوان بسته به سوژه از لنزهای تله نیز استفاده کرد. طلوع و غروب خورشید و ماه یا نماهایی که نیاز به بزرگنمایی دارند نیاز به لنز مناسب دارند.

 

 سه پایه

داشتن یک سه پایه محکم، ثابت و راحت برای استفاده حتی از خود دوربین هم مهم تر است. با توجه به تشکیل فیلم نهایی مرور زمان از فریم های متعدد عکاسی شده ، کوچکترین حرکت در کادر دوربین میتواند پرش های نامناسبی را در فیلم ایجاد کند. سه پایه تان را درست انتخاب کنید و آن را سر جایی که باید نصب شود محکم کنید.

 

کنترلر شاتر یا ریموت زمان دار( دکلانشور )

یک زمان سنج خوب نقش ماشه خودکار یک دوربین را دارد و یک وسیله قابل برنامه ریزی برای گرفتن صد ها عکس با فاصله زمانی بسیار دقیق می باشد. به بیان دیگر کنترلر قلب عکاسی مرور زمان است. برای این کار چندین ابزار مختلف وجود دارد که می توانیم از آن استفاده کنیم . زمان سنج های سخت افزاری داخل برخی دوربین ها یا از انواع همراه دوربین که در مدل های مختلفی تولید و عرضه میشود.

طی سالهالی گذشته برخی نرم افزار های مدیریت دوربین ها دستکاری ( هک ) شده و در حال حاضر بسیاری از دوربین های قدیمی شرکت کانن امکان استفاده از تنظیم کننده تایم لپس داخلی و بسیاری امکانات جانبی را یافته اند. این امکان را نرم افزاری با نام Magic Lantern  به کاربران کانن داده است.

مناسبترین کنترلر چه در داخل دوربین و چه خارج از آن باید امکان زمانبندی و ایجاد توالی در عکاسی را داشته باشد.

مکانیسم تمامی این کنترلر ها بر پایه دستور عکاسی + وقفه و ادامه عکاسی در یک حلقه تکرار شونده است.

در حال حاضر زمانسنج های بسیار پیشرفته ای ساخته شده که امکان کنترل تمامی قسمت های دوربین نظیر حساسیت و دیافراگم را علاوه بر نوردهی فراهم میکند. با این حال روش کار تمامی آنها بر پایه توالی عکاسی بنا شده است. مهمترین ریموت های موجود  TC-80N3   دوربین کانن و   Nikon MC-36 Multi-Function  است. علاوه بر این ریموت ها ، مارک های متنوعی در بازار ایران یافت میشود. 

 

 

نمونه ای از کنترلر دوربین کانن

حافظه دوربین

کارت حافظه دوربین جز جدا نشدنی دوربین های دیجتال است ! در عکاسی مرور زمان با افزایش تعداد عکس حجم فایل های تولید شده زیاد میشود و انتخاب درست این قطعه از دوربین را مهم میکند. در صورتی که عکاسی از عکسهای خام دوربین RAW به جای JPGاستفاده شود حجم فایل تولید شده زیاد خواهد بود همچنین اگر فاصله بین هر عکس یا وقفه عکاسی کم و در حد ثانیه است سرعت ذخیره تصاویر کمتر شده و در صورتی که دوربین از پردازشگر کندی بهر برده باشد در کار ذخیره تصاویر اختلال ایجاد میشود،پس بهتر است کارت حافظه را همسان با نیازتان از نظر سرعت و حجم ذخیره اطلاعات ، درست انتخاب کنید.

فیلتر

فیلتر ها در عکاسی استفاده های بسیاری دارد. در حال حاضر اکثر این فیلتر ها را میتوان پس از عکاسی در نرم افزار های ویرایش تصویر استفاده کرد ولی برخی از آنها را میتوان پیش از کار نرم افزار در حین عکاسی به کار برد و تصویر بهتری تهیه کرد. یک نمونه پر کاربرد در عکاسی تایم لپس در روز فیلتر های کاهش نور یا ND  است. فیلتر های ND درست مثل عینک های آفتابی شدت نور را بدون تغییر رنگ آن کاهش می بخشد. شدت کمتر نور به شما امکان می دهد تا در محیط روشن از سرعت آهسته تر شاتر استفاده کنید. سرعت آهسته دیافراگم به نوبه خود اجازه می دهد تا حرکت های سایه وار ناشی از حرکت اجرام در تسلسل یا سکانس های مرور زمان ضبط شوند که در برخی مواقع کاربرد های خاصی دارند. همچنین کاهش نور ماه و خورشید در زمانی که باید کم نور باشد از مزایای استفاده از فیلتر های ND است. علاوه بر فیلتر های ND از فیلتر های رنگی یا پلاریزه هم میتوان با توجه به موضوع استفاده کرد.

 

 

ابزار های پیشرفته عکاسی مرور زمان

نورسنج

دوربین های دیجیتال نورسنج های نسبتا خوبی دارند ولی این نورسنج ها بسیار دقیق و همه کاره نیستند. در بسیاری از مواقع خطاهایی در آنها دیده میشود . برای رفع خطا در عکاسی باید به سراغ این ابزار کمکی رفت. نورسنج ها در عکاسی مرور زمان ( در روز )  نقش مهمی دارند. یک نورسنجی درست و کنترل مداوم دوربین در طول عکاسی مرور زمان نتیجه شگفت انگیزی در پایان کار حاصل میکند. تغییرات نوری در طول زمان طولانی بیشتر از عکاسی تک فریم در لحظه اتفاق می افتد. در نظر بگیرید در طول عکاسی مرور زمان حرکت ابرها جلو نور خورشید را بگیرد و یا در زمان طلوع و غروب خورشید در طول دقایقی نور از حداکثر به حداقل برسد و یا در محیط ، نور شدیدی ایجاد شود ، استفاده از نور دهی ثابت باعث میشود در ادامه عکاسی دچار مشکل شویم. چاره این کار استفاده از ابزارهای داخلی دوربین و تصحیح خطای آن با نرم افزار و یا کار با یک نور سنج دقیق با امکان تاثیر در تنظیمات دوربین در حین عکاسی مرور زمان است.به سبب گران قیمت بودن این ابزار ، تکنیک های مختلفی نیز وجود دارد تا بتوان این وسیله خاص را از چرخه عکاسی مرور زمان حذف کرد. 

 

 

 

 

یک زمان سنج و نور سنج حرفه ای

 

 

سامانه های حرکتی مرور زمان ( Motion )

کنترل حرکت

با حرکت های دوربین های عکاسی و فیلمبرداری روی سه پایه آشنا هستید؟ حرکت افقی (چپ و راست)، حرکت عمودی (بالا و پایین)، و حرکت ریلی(حرکت صاف دوربین روی سه پایه در جهت یک مسیر افقی). انجام این حرکات در یک عکاسی مرور زمان با وقفه های دقیق برنامه ریزی شده طی یک مدت خیلی طولانی به صورت دستی امکان پذیر نیست.

در این حالت شما نیازمند خرید یا ساخت یک سیستم خودکار کنترل نوردهی دوربین به همراه کنترل موتور برای حرکت همزمان دوربین خواهید بود.  اسلایدر یا ریل های عکاسی مرور زمان در حقیقت زوایه ثابت شما در عکاسی با سه پایه ثابت را تغییر میدهند. میتوانند در جهت افق حرکت کرده از سمتی به سمت دیگر بروند. همینطور به شما امکان میدهند در حین عکاسی به صورت پانوراما یا پن هم عکاسی کنید و مرور زمان و حرکت ها را ثبت کنید. این حرکت در حالت عمودی یا بالا و پایین ( تیلت ) هم امکان پذیر است. علاوه بر این میتوانید در حین این حرکت ها در صورت وجود لنز زوم روی تصویر با ابزاری که روی لنز نصب میکنید ( فوکوس دستی موتوری ) زوم و آنزوم کنید.  فیلم حاصل شده با این ابزار نمایی زنده و زیباتر از سوژه های در حال حرکت شما ایجاد میکند. اسلایدر های عکاسی دوربین های DSLR  عصری جدید در استفاده از دوربین های ارزان قیمت دیجیتال در برابر تجهیزات گران قیمت سینمایی ایجاد کرده است. این ابزار علاوه بر عکاسی مرور زمان در صنعت سینما و تلویزیون نیز کاربرد وسیعی یافته است. 

 

 

اسلایدر یا ریل مرور زمان

 

 

 

 

برای آغاز عکاسی چکار کنیم؟

 

برای عکاسی آماده شوید. در روز بهترین کار ، انتخاب سوژه هایی است که بیشترین حرکت را در طول زمان دارند. صحنه ای از طبیعت ، تغییرات آب و هوا و حرکت ابرها ، حرکت خورشید ، حرکت مردم ، اشیا و مظاهر زندگی روزمره میتواند انتخاب دیگرتان باشد. در نظر داشته باشید عکاسی مرور زمان همان تنظیماتی را میخواهد که شما برای عکاسی از یک صحنه معمولی در طول روز انتخاب میکنید. این تنظیم تا زمانی که نور ثابت باشد پا برجاست و شما فقط باید تنظیمات کنترلر دوربین را درست تنظیم کرده باشد. سرعت حرکت اشیا به سرعت خود شی و وقفه زمانی شما مرتبط است.  فرضا سرعت حرکت مردم در حال حرکت یا ماشین ها نسبت به حرکت ابرها بسیار سریع تر است پس میتوانید وقفه را در عکاسی از مردم در بازه زمانی کمی در نظر بگیرید و برای حرکت ابرها با توجه به تغییرات کندشان وقفه طولانی تری را تنظیم کنید.

 

یک فیلم معمولا از تشکیل 20 تا 30  فریم بر ثانیه در طول دهها دقیقه تشکیل میشود . در حالت استاندارد این تعدا 24 فریم است. در عکاسی مرور زمان نیز قائده به همین صورت است. 20 تا 30 عکس یک ثانیه فیلم را تشکیل میدهد. هر چه زمان طولانی تری عکاسی کنید فیلم با زمان بلند تری خواهید ساخت. برای مثال اگر 1 ساعت عکاسی کنید و وقفه زمانی را 5 ثانیه در نظر بگیرید در یک ساعت 720 عکس خواهید داشت. که نتیجه آن یک فیلم 30 ثانیه ای است.

60x60=3600 Second   3600/5 = 720 Second 720 / 24 frame = 30 Second film

اگر این وقفه را طولانی تر کنید تعداد عکس کمتر شده و فیلم شما نیز کوتاه تر میشود . تفاوت در این است که تغییرات محیطی در کوتاه شدن فیلم سریعتر اتفاق می افتد.انتخاب لنز هم در این بخش با توجه به سوژه مهم است. لنز های واید منطقه وسیعی را پیش روی شما قرار میدهد و لنز های تله زوایه ای بسته تر را ایجاد میکند. حرکت در لنز های واید آهسته تر و با جزییات کمتری دیده میشود و در لنز های تله این وضعیت بر عکس است.

 

استفاده از اسلایدر یا ریل های موتوری مرور زمان نمای ثابت شما را به حرکت در می آورد به فیلم شما جان میبخشد. این ابزار جدید باعث هماهنگی در عکاسی و حرکت میشود و میتواند نمای وسیع تری را برای شما ایجاد کند. علاوه بر این میتواند به صورتی ، دنبال کننده سوژه هم در میان اجزا در حال تغییر صحنه باشد. حرکت افقی مرسوم ترین روش برای چنین عکاسی است. دوربین روی ریلی سوار شده و موتوری الکتریکی از سمتی دوربین را به سمت دیگر حرکت میدهد در حین این حرکت ، دوربین عکاسی میکند و با عبور از سوژه های نزدیک به دوربین و تغییر نما ، بیننده تصویری بهتر از محیط را خواهد دید علاوه بر این خلق یک جلوه تصویری فهم بیینده از صحنه را نیز بیشتر میکند. اسلایدر ها در مدل های 1 تا چند موتور و در طول های 1 تا چند متر تولید میشوند. موتور دوم وظیفه چرخش 360 درجه و موتور سوم حرکت عمودی را بر عهده دارند. در برخی از اسلایدر ها از موتور چهارم برای کوچک و بزرگ کردن تصویر ( زوم و آنزوم لنز ) نیز استفاده میشود. اسلایدر ها معمولا کنترل دوربین ها را برای همسان کردن حرکت موتور و عکاسی با هم انجام میدهند این موضوع در عکاسی نجومی با توجه به نوع استفاده در شب و نوردهی های طولانی مدت عکاسی نجومی از اهمیت برخوردار میکند. اسلایدر ها بسته به نوع استفاده و امکانات قیمت های متنوعی دارند . مدل های متنوعی از اسلایدر ها ساخته شده است . هم اینک در ایران این ابزار توسط مجموعه طراحی و مهندسی ربوکم  ROBOCAM طراحی و ساخته شده و در دسترس هستند.

 

نکات مهم :

 

-     به نسبت تعداد فریم باید حافظه مناسبی از نظر حجم ذخیره و سرعت ذخیره عکس انتخاب کرده باشد.

-        اگر کارت حافظه حجیمی دارید میتوانید از حالت ذخیره به صورت خام یا RAW استفاده کنید. تا در ویرایش نرم افزار امکان پردازش بهتری داشته باشید. با استفاده از تصاویر خام میتوانید فیلم های با کیفیت بالا و همچنین  HDR نیز بگیرید.

-        هر دوربین عکاسی بین 80 تا 250 هزار عکس در طول عمر مفیدش خواهد گرفت ! تعداد فریم زیاد و عکاسی مداوم به این شیوه عمر شاتر دوربین را کم میکند. حواستان به سلامتی دوربینتان هم باشد. ( در تعمیرگاه های دوربین امکان تعویض شاتر دوربین وجود دارد)

-        تنظیم درست اندازه عکس بر حجم تصاویر و سرعت ذخیر موثر است. انتخاب حداکثر اندازه عکس  بهترین گزینه است ولی اگر کارت حافظه مناسبی ندارید. یکی از راهها، انتخاب سایز Full HD یا اندازه      1980x1080 .است . در این حالت پس از حاصل شدن تصاویر پردازش نرم افزاری بهتر و سریع تری خواهید داشت و یا یک حافظه کم حجم هم میتوانید تصاویر زیادی تهیه کنید.

-        حالت نصب دوربین را به صورت مناسب نسبت به سوژه قرار دهید برای ثبت نمای وسیع حالت افقی مناسب تر از تنظیم عمودی دوربین است.

-        در تنظیمات لنز پس از فوکوس دکمه فوکوس خودکار و لرزش گیر IS  را خاموش کنید.

-        از باطری های ظرفیت بالا در عکاسی مرور زمان استفاده کنید. میتوان از محفظه های باطری اضافه ( گریپ ) هم استفاده کرد. علاوه بر این مبدل های برق دوربین عکاسی هم امکان عکاسی بلند مدت را برایتان فراهم میکنند.

-        بند دوربین را باز کنید. هر گونه لرزش توسط بند بوسیله باد و یا تماس با بدن انسان ممکن است باعث حرکت در فریم ها شود.

-        سه پایه را زیاد بلند نکنید تا از لرزش جلوگیری شود. کنترلر دوربین را روی سه پایه مهار کنید تا لرزش ایجاد نشود.

-        از قائده یک سوم ( نقاط طلایی ) استفاده کنید. عکس ها زمانی زیبا دیده می شوند که عناصر زیبا در آن متوازن شده و عنصر یا شئی مستقیمأ در مرکز عکس نباشد. صحنه خود را به سه قسمت افقی و عمودی تقسیم کنید و سوژه اصلی خود را در یکی از این تناسب ها قرار دهید، اما از شکستن قواعد بخاطر اثرات چشمگیر و نمایشی نترسید و در صورت نیاز از کادر بندی مرکزی استفاده کنید.

-        سه پایه را محکم رو به سوژه قرار دهید و از بسته شدن پیچ های نگهداره دوربین اطمینان حاصل کنید. هر گونه حرکتی در طول عکاسی فیلم ساخته شده نهایی را با پرش و تکان در حین اجرا روبرو میکند.

-        علاوه بر ریموت های زماندار از نرم افزار های کنترل عکاسی نیز میتوانید استفاده کنید. در این روش دوربین شما باید به یک رایانه یا یک گوشی هوشمند متصل باشد و دوربینتان توسط نرم افزار کنترل شود.

-        از اسلایدر یا ریل های تایم لپس هم میتوان برای ایجاد جلوه های تصویری استفاده کرد.

-        برای عکاسی مرور زمان در حالت تغییرات نوری متغییر ( نظیر طلوع یا غروب خورشید ) از نورسنج های پیشرفته کنترل نور دوربین با امکان رمپینگ  یا از گزینه AV  در دوربین استفاده کنید و وقفه زمانی را طوری در نظر بگیرید که در زمان تاریکی نوردهی دوربین از وقفه بیشتر نشود! دوربین های عکاسی دیجیتال در زمان تاریک شدن هوا نوردهی طولانی خواهند داشت که باید وقفه بین هر عکس از طول زمان نوردهی در تاریکی بیشتر باشد.

-        در عکاسی با گزینه AV ممکن است برخی فریمها رنگ و نور متغییری داشته باشند که با تبدیل آنها به فیلم اندکی پرش نوری بوجود می آید . برای رفع این موضوع از نرم افزار های ویرایش تایم لپس نظیر    GBDeflicker   Lrtimelapse استفاده میشود.

عکاسی مرور زمان و آسمان شب

با تکمیل و معرفی عکاسی مرور زمان در روز ، تقریبا تمامی اطلاعات لازم را برای عکاسی به این شیوه به دست آورده اید. عکاسی نجومی شیوه ای متفاوت از عکاسی در روز است. وضعیت نور محیط نور اجرام آسمان و حرکت وضعی زمین که حرکت ظاهری اجرام در آسمان را ایجاد میکند همچنین حرکت ماه و سیارات باعث میشود عکاسی مرور زمان از اجرام آسمانی در برخی موارد تفاوت هایی با عکاسی گذر زمان در روز را داشته باشد. نکته مهم در این باره این است که در عکاسی نجومی امکان ثبت جزییات بسیار زیادی از محیط تاریک شب و آسمان وجود دارد که با دوربین های فیلمبرداری کنونی قابل انجام نیست. اگر در روز میشد از دوربین های فیلمبرداری هم برای عکاسی مرور زمان استفاده کرد در عکاسی نجومی چنین امکانی از نظر تکنیکی با توجه به تجهیزات موجود وجود ندارد. بهترین انتخاب استفاده از دوربین های دیجتال پیشرفته است.

روش های عکاسی مرور زمان در شب از اجرام آسمان

 همانند روز هر حرکتی در شب میتواند سوژه تصویر برداری ما باشد. حرکت ستارگان سیارات و ماه در کنار تغییرات زمینی فیلم ما را تشکیل میدهد. ابزار مورد نیاز برای عکاسی مرور زمان در شب شبیه به عکاسی مرور زمان در روز است. اینجا بیشتر روش عکاسی و تکنیک ها متفاوت میشود. فصل مشترک عکاسی مرور زمان ، حرکت و تغییرات در طول زمان است. در عکاسی مرور زمان نجومی حرکت اجرام آسمانی و احتمالا حرکت اجرام زمینی و یا حرکت نمای نزدیک اجرام از داخل لنز یا تلسکوپ مهمترین سوژه های حرکتی ما هستند.

ساده ترین موضوع در این باره میتواند عکاسی رد ستارگان یا تریس باشد. در این روش دوربین از یک لنز با میدان دید وسیع بهره میبرد و رو به ستارگان آسمان تنظیم شده نمایی زمینی هم در کنار آسمان دیده میشود. کنترلر زمان داربه دوربین متصل است و وظیفه تنظیم نوردهی را بر عهده دارد وقفه ای کوتاه هم میان هر عکس وجود دارد. نتیجه حاصل از چند ده عکس یا بیشتر که در نرم افزار های مخصوص حاصل میشود یک عکس رد ستارگان و نمایی زمینی است. این کار یک حاصل دیگر هم دارد ، نتیجه میتواند یک فیلم مرور زمان هم باشد. ستارگان در آسمان حرکت کرده اند و این ثبت عکاسی مرور زمان در حرکت ستارگان است. کافی است به جای عکس از نرم افزار ، خروجی فیلم را درخواست کنید.

برای عکاسی مرور زمان نجومی پس از تنظیم پایه لنز دیافراگم مناسب ( ترجیحا باز ) انتخاب حساسیت مناسب ( ترجیحا حساسیت بالا با توجه به نور محیط ) این حساسیت میتواند بین 1000 تا 3200 در دوربین های قدیمی و بالاتر از 3200 در دوربین های جدیدتر باشد. تنظیم لنز روی بینهایت و باز کردن دیافراگم در بیشترین گشودگی انتخاب های خوبی هستند. نوردهی را نیز با توجه به لنز بین 20 تا 30 ثانیه  و زمان وقفه را اگر میخواهید حرکت ستارگان نرم و نزدیک به هم باشد به صورت حداقل قرار دهید معمولا این مقدار کمتر از 3.5 است. اگر میخواهید حرکت اجرام سریعتر اتفاق بیفتد و طول زمان انتقال اجرام از منطقه ای به منطقه ای دیگر در آسمان بیشتر شود وقفه را طولانی تر قرار دهید. وقفه زمانی مناسب بین 5 تا 10 ثانیه است ولی تا یکی دو دقیقه هم قابل افزایش است.

انتخاب دوربین :

بهترین دوربین ها دوربین های DSLR با نویز کم هستند. دوربین های فول فریم نمای وسیع تری ایجاد و از لنز استفاده بهتری میکنند.

انتخاب لنز :

مناسبترین لنز ها ، لنزهای واید هستند تا بتوان نمای وسیعی را پوشش داد. ( برخی از موضوعات هم هستند که لنز های تله یا تلسکوپ برایشان مناسبتر است نظیر طلوع ماه و خورشید از نمای نزدیک یا حرکت اجرام پر نور اعماق آسمان در نزدیکی افق )

انتخاب کنترلر :

بهترین کار استفاده از کنترلر های زماندار است. ( در دوربین های کانن در صورت نبود کنترل زمان دار میتوانید از کنترلر های معمولی کلید دار استفاده کنید و در نوردهی های طولانی مدت گزینه عکاسی سریع ( Drive ) را اتخاب کنید. دوربین پس از هر بار عکاسی دوباره عکاسی جدیدی شروع میکند. علاوه بر این با دستکاری نرم افزار داخلی دوربین توسط نرم افزار Magic Lantern امکانات متعددی از جمله کنترل زماندار تایم لپس به دوربین افزوده میشود.

در عکاسی مرور زمان شب باید به این نکات توجه کنید.

-        از حساسیت بالای دوربین استفاده کنید. خیلی نگران نویز نباشید بر خلاف عکاسی تک فریم که دقت در انتخاب حساسیت و شرایط نوری اصل است اینجا نور مناسب محیط و نور بیشتر ستارگان و اجرام ملاک است. این گفته به معنی عدم تنظیم درست دوربین نیست ولی در تهیه کلیپ های مرور زمان نویز اثر کمی دارد و در لنز های واید در صورت شدید نبودن در فیلم نهایی دیده نمیشود.

-        از گزینه RAW برای ذخیره تصاویر استفاده کنید.

-        در شبهای حضور ماه در آسمان مناظر زمینی زیبا تر ثبت میشوند. شبهای خاص ماه را انتخاب کنید. ماه در شبهای 3 تا 8 و 20 تا 25 قمری بهترین نورها را برای حساسیت های بین 800 تا 3200 دارد. هم مناظر زمین زیبا ثبت میشوند و هم ستارگان آسمان با آسمانی با زمینه آبی روشن ثبت میشوند.

-        از دوربین های جدید که حساسیت بالاتری دارند استفاده کنید. این دوربین ها میتوانند زمینه تصویر را در تاریکی مطلق با جزییات بیشتری نشان دهند و نیاز به نور پردازی مصنوعی یا استفاده از نور های خاص یا استفاده از نور ماه  برای عکاسی را از بین میبرند.

-        لنزهای زاویه باز یا واید بهترین انتخاب برای ثبت نمای زمین و اسمان شب هستند.

-        نوردهی با سرعت حرکت ظاهری آسمان و کانون لنز نسبت مستقیمی دارد و باید طوری انتخاب شود که اجرام آسمانی نقطه ای ثبت شوند معمولا این نوردهی بین 20 تا 30 ثانیه در لنز های نرمال تا فیش آی در نوسان است. برای عکاسی مرور زمان در شب شما میتوانید از این محدودیت فراتر روید. چند ثانیه نوردهی بیشتر ستارگان پرنور تری ایجاد میکند و اندکی خارج شدن ستارگان از حالت نقطه در فیلم نهایی دیده نمیشود. ( در صورت استفاده از حسایت بیشتر بدون نویز یا گشودگی دهانه بیشتر در لنز نیازی به نوردهی بیشتر از حد مجاز نیست.)

-        از لنز های کانون ثابت ( فیکس ) با گشودگی دیافراگم زیاد استفاده کنید تا با حداقل نوردهی حداکثر نور ورودی را داشته باشید.

-        از نور محیط به صورت مصنوعی و طبیعی میتوان استفاده کرد. این نور باید به صورتی تابیده شود تا اثر منفی روی اسمان نداشته باشد و اصطلاحا آلودگی نوری ایجاد نشود. مناسب ان است که نور به صورت کنترل شده و نرم روی سوژه ها بتابد. از سافت باکس یا پارچه های نازک در مقابل چشمه نوری استفاده کنید.

-        حتی در شبهای نیمه ابری غبار آلود هم میتوان از عکاسی تایم لپس برای تهیه فیلم های نجومی استفاده کرد.

-        در صورت وجود دوربین عکاسی اضافه همیشه از چند زاویه و با چند لنز مختلف و از سوژه های متعدد در یک شب عکاسی کنید.تا در فیلم نهایی در قسمت های مختلف استفاده کنید.

-        حالت نصب دوربین را به صورت مناسب نسبت به سوژه قرار دهید برای ثبت نمای وسیع حالت افقی مناسب تر از تنظیم عمودی دوربین است.

-        در تنظیمات لنز پس از فوکوس دکمه فوکوس خودکار و لرزش گیر IS  را خاموش کنید.

-        از باطری های ظرفیت بالا در عکاسی مرور زمان استفاده کنید. میتوان از محفظه های باطری اضافه ( گریپ ) هم استفاده کرد. علاوه بر این مبدل های برق دوربین عکاسی هم امکان عکاسی بلند مدت را برایتان فراهم میکنند.

-        بند دوربین را باز کنید. هر گونه لرزش توسط بند بوسیله باد و یا تماس با بدن انسان ممکن است باعث حرمت در فریم ها شود.

-        سه پایه را زیاد بلند نکنید تا از لرزش جلوگیری شود.

-        کنترلر دوربین را روی سه پایه مهار کنید تا لرزش ایجاد نشود.

-        از قائده یک سوم ( نقاط طلایی ) استفاده کنید. عکس ها زمانی زیبا دیده می شوند که عناصر زیبا در آن متوازن (بالانس) شده و عنصر یا شئی مستقیمأ در مرکز عکس نباشد. صحنه خود را به سه قسمت افقی و عمودی تقسیم کنید و سوژه اصلی خود را در یکی از این تناسب ها قرار دهید، اما از شکستن قواعد بخاطر اثرات چشمگیر و نمایشی نترسید و در صورت نیاز از کادر بندی مرکزی استفاده کنید.

-        سه پایه را محکم رو به سوژه قرار دهید و از بسته شدن پیچ های نگهداره دوربین اطمینان حاصل کنید. هر گونه حرکتی در طول عکاسی فیلم ساخته شده نهایی را با پرش و تکان در حین اجرا روبرو میکند.

-        علاوه بر ریموت های زماندار از نرم افزار های کنترل عکاسی نیز میتوانید استفاده کنید. در این روش دوربین شما باید به یک رایانه یا یک گوشی هوشمند متصل باشد و دوربینتان توسط نرم افزار کنترل شود.

-        از اسلایدر یا ریل های تایم لپس هم میتوان برای ایجاد جلوه های تصویری در عکاسی نجومی مرور زمان استفاده کرد.

-        از ردیاب های ستاره ای ( تراکر ها ) مقر های تلسکوپ در حالت سمت ارتفاعی در حالت پان یا تیلیت ( حرکت افقی و عمودی ) میتوان برای عکاسی تایم لپس استفاده کرد. یکی از بهترین تراکر های عکاسی برای تایم لپس استفاده از مقر پلاری شرکت ویکسن است.

-        برای عکاسی مرور زمان نجومی در حالت تغییرات نوری متغییر ( نظیر طلوع یا غروب خورشید ) از نورسنج های پیشرفته کنترل نور دوربین با امکان رمپینگ  یا از گزینه AV  در دوربین استفاده کنید و وقفه زمانی را طوری در نظر بگیرید که در زمان تاریکی نوردهی دوربین از وقفه بیشتر نشود! دوربین های عکاسی دیجیتال در زمان تاریک شدن هوا نوردهی طولانی خواهند داشت که باید وقفه بین هر عکس از طول زمان نوردهی در تاریکی بیشتر باشد. در عکاسی نجومی این موضوع بسیار مهم است. در مواقعی شاید لازم باشد از نور روز به شب برویم وقفه را باید بیش از نوردهی در شب در نظر بگیرید. مثلا وقفه را 30 تا 60 ثانیه در نظر بگیرید تا در زمان تنظیم خودکار نوردهی در شب که معولا 20 تا 30 ثانیه است درچار مشکل نشوید.

-        در عکاسی با گزینه AV ممکن است برخی فریمها رنگ و نور متغییری داشته باشند که با تبدیل آنها به فیلم اندکی پرش نوری بوجود می آید . برای رفع این موضوع از نرم افزار های ویرایش تصویر تایم لپس نظیر    GBDeflicker   یا LRtimelapse استفاده میشود.

-        از دوربین های عکاسی نجومی اصلاح شده ( مودیفای ) برای ثبت جزییات بیشتر سحابی ها و ابرهای ستاره ای استفاده کنید.

-        در صورت وجود محافظ روی فیلتر آن را باز کنید. در عکاسی نجومی برخی از این فیلترها باعث انعکاس نور ستارگان و اجرام در سوی مخالف شده و همچنین نور ورودی را به دوربین کاهش میدهند و باعث کم نور شدن ستارگان کم سوی آسمان و محو آنها میشوند.

-        شبهای تابستانی بهترین زمان برای ثبت بهتر تصاویر حرکتی ستارگان آسمان  به خصوص راه شیری هستند آنها را از دست ندهید.

-        برای تهیه یک تایم لپس حرفه ای و زیبا باید سناریو مناسبی نوشته شود. صرف اتصال تصاویر و فیلم ها مرور زمان به هم و صدا گذاری نتیجه زیبا و مناسبی به بار نمی آورد.

 

معرفی نرم افزار های ساخت تایم لپس

 با اتمام کار عکاسی پس از پردازش و ویرایش تصاویر در نر افزار هایی نظیر فتوشاپ یا لایت روم نوبت به رندر یا ساخت فیلم از عکسها میرسد.نرم افزار  های متعددی در این زمینه وجود دارند بسته به نیاز کاربر امکانات متعددی در این نرم افزار ها برای مدیریت تصاویر صدا گذاری و جلوه های ویژه گنجانده شده است. ساده ترین نرم افزار ها که هم برای تهیه تایم لپس در روز و در شب مورد استفاده قرار میگیرد. نرم افزار Star trail  است. علاوه بر این نرم افزار های پیشرفته ای نظیر Premiere پریمایر After Effect  افتر افکت Pro Show پرو شو  و  ادیوس  EDIUS   هم برای صدا گذاری و ایجاد جلوه های تصویری مناسب هستند.

 

معرفی سایت های اشتراک فیلم  مرور زمان

پس از عکاسی و تهیه فیلم های مرور زمان میتوانید آنها را با تغییر در حجم و اندازه در وب سایت های اشتراک گذاری فیلم در معرض دید علاقمندان قرار دهید. علاوه بر سایت های عمومی و شبکه های اجتماعی برای انتشار تصاویر تایم لپس نظیر You Tube – Vimeo – Facebook    G+   و... در وبگاههای داخلی اشتراک فیلم نظیر Aparat.com  و سایت عکاسی نجومی " نگاره های آسمان شب "Skypix.org نیز میتوانید فیلم هایتان را به اشتراک بگذارید.

 

 

 
  

 ************

ویدئو عکاسی تایم لپس

لینک آپارات :

http://www.aparat.com/v/lofuc

 

  

 ************

 

دانلود Lapse It • Time Lapse • Pro 4.70 – نرم افزار تولید ویدئو اندروید

 

حتما برای شما هم پیش آمده در فیلم های تلویزیونی ببینید که ابرها با افکتی جالب در آسمان آبی حرکت می کنند و یا صحنه ی غروب خورشید را ببینید که به طرزی زیبا و جذاب به تصویر کشیده می شوند یا حتی شده این عمل را نیز برای سپری شدن طول روز و شب شدن را نظاره گر شوید. ما امروز به درخواست کاربران قصد معرفی اپلیکیشنی شگفت انگیز با نام Lapse It • Time Lapse • Pro برای اندروید را داریم که با آن می توانید به آسانی و در عرض چند دقیقه همچین ویدئوهایی را بسازید و از آن ها هرجور که میخواهید استفاده کنید. به این چنین ویدئوهایی که با فریم آهسته ساخته می شوند اصطلاحا Time Lapse می گویند که در اسم این برنامه نیز میتوانید آن را ببینید.

کار با نرم افزار فوق بسیار راحت می باشد و شما می توانید از طریق دوربین موبایلتان، عکس هایی را بگیرید و با رندر کردن آن ها، ویدیویی متفاوت و خیره کننده را بسازید که خودتان نیز از دیدن آن لذت ببرید! نسخه ای را که امروز برای شما قرار داده ایم نسخه ی پولی این برنامه می باشد که با قیمت 2.99 دلار در مارکت اندروید به فروش می رود و دارای امکانات زیادی است که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* امکان گرفتن عکس های خیره کننده با استفاده از سنسور دوربین

* دارا بودن موتور رندر سریع و منحصر به فرد

*امکان وارد کردن آهنگ به برنامه و قرار دادن برروی فیلم ها

* در اختیار قرار دادن افکت هایی بسیار زیبا برای اعمال کردن برروی ویدئوها

* امکان تعیین و تنظیم میزان فریم به صورت دستی و توسط کاربر

* نبودن هیچ گونه محدودیتی برای طول ویدئو و زمان و فریم ها

* امکان وارد کردن تصاویر از طریق دوربین و یا گالری عکس ها

* امکان به اشتراک گذاری ویدئوهای ساخته شده در شبکه های اجتماعی و یوتیوب

* دارا بودن محیط کاربری آسان، حرفه ای و کلاسیک

اگر دوست دارید از مکان های مختلف شهرتان مثل عبور عابرین پیاده و یا از زندگی حیوانات عکس ها و ویدئوهایی خیره کننده و جذاب را بسازید ما اپلیکیشن کاربردی Lapse It • Time Lapse • Pro را به شما پیشنهاد می دهیم که می توانید با مراجعه به ادامه ی مطلب آن را با یک کلیک از سرورهای پرسرعت فارسروید دریافت کنید.

 تغییرات نسخه ی v4.70:

* اضافه شدن توابع کاربردی جدید

* رفع مشکلات و بهبود عملکرد

 

دانلود Lapse It • Time Lapse • Pro - تولید ویدئو در اندروید!

 

Download Lapse It • Time Lapse • Pro Android APK NEW
Download Lapse It • Time Lapse • Pro Android APK NEW
Download Lapse It • Time Lapse • Pro Android APK NEW

 

 

دانلود کنید

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...