نگاهی کوتاه به تاریخچه و تحول دیزالو در سینما

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۱ دیدگاه

دیزالو (Dissolve) تکنیکی است در تدوین برای اتصال دو نما که طی آن انتهای نمای اول و ابتدای نمای دوم بر هم افتاده و در هم ترکیب می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده پژوهشگران دانشگاه کورنل آمریکا در سال 2011، دیزالو قدیمی‌ترین شیوه اتصال دو نماست. اولین دیزالوها در داخل دوربین انجام می‌شدند، به این ترتیب که بعد از ضبط یک صحنه، چند ثانیه پایانی نگاتیو در دوربین برگردانده میشد، و برای شروع صحنه بعدی مورد استفاده قرار می‌گرفت. «ژرژ ملی‌یس» اولین کارگردانی بود که از این روش در فیلم سیندرلا (1899) بهره گرفت.

دیزالو (Dissolve) تکنیکی است در تدوین برای اتصال دو نما که طی آن انتهای نمای اول و ابتدای نمای دوم بر هم افتاده و در هم ترکیب می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده پژوهشگران دانشگاه کورنل آمریکا در سال 2011، دیزالو قدیمی‌ترین شیوه اتصال دو نماست. اولین دیزالوها در داخل دوربین انجام می‌شدند، به این ترتیب که بعد از ضبط یک صحنه، چند ثانیه پایانی نگاتیو در دوربین برگردانده میشد، و برای شروع صحنه بعدی مورد استفاده قرار می‌گرفت. «ژرژ ملی‌یس» اولین کارگردانی بود که از این روش در فیلم سیندرلا (1899) بهره گرفت.

با ورود تکنیک‌های دیگر مثل "فید"، "وایپ" و از همه مهمتر "کات"، دیزالوها کم‌کم محبوبیتشان را از دست دادند. تا دهه 1920 کات جای دیزالو را در اتصال دو نما به یکدیگر گرفت و دیزالو بیشتر برای گذار بین دو صحنه یا برای نمایش سپری شدن زمان مورد استفاده قرار گرفت. اما تا دهه‌های 60 و 70 حتی آن هم جای خود را به کات داد.

با این حال تحقیقات دانشگاه کورنل نشان می‌دهد که با عبور از دوران تاریک دیزالو در دهه‌های 70 و 80، این تکنیک حضور مجدد کمرنگی در دهه‌های اخیر داشته که بخشی از آن به دلیل استفاده از فناوری غیرخطی دیجیتال برای تدوین بوده است که باعث شده استفاده از برخی تکنیک‌ها نسبت به زمان سلولوئید زمان و هزینه کمتری صرف کند.

وبسایت The Dissolve ویدیویی تهیه کرده است درباره برخی از مشهورترین «دیزالو»ها در سینما، و اینکه هر کدام از آنها سعی در انتقال چه مفهومی داشتند. (این ویدیوی افتتاحیه وبسایت The Dissolve است و دیزالوهای اشاره شده در ویدیو توسط اعضای این سایت انتخاب شده‌اند.) طی این ویدیو خواهید دید که دیزالو از نظر لحن می‌تواند طنزآمیز (فیلم‌های ایندیانا جونز)، شوم (همشهری کین)، اندوهگین (مردی که به زمین افتاد) و یا تراژیک (پدرخوانده 2) باشد و یا با ایجاد ارتباط بین دو تصویر مشابه از نظر گرافیکی معانی عمیق‌تری را برساند (روانی).

  • saman moradi

    saman moradi

    • ۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۰۷:۴۱:۳۵

    Awli bod , lezat bordam