تحولی در فشرده سازی تصاویر ویدیویی با ورود کدک H.265

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۰ دیدگاه

پیشرفت در تکنولوژی Encoding بسیار چشمگیر بوده است. H.264 یا همان AVC از پیشینیان خودش مثل MPEG2 کیفیت بهتری دارد، در حالی که از نصف BitRate های MPEG2 استفاده می کند. امروزه HEVC که به آن H.265 می گویند، می خواهد همین کار را نسبت به H.264 انجام دهد. یک بار دیگر نصف کردن BitRate باعث ارتقاء کیفیت می شود و آنطور که پیداسـت، دنیای تکنولوژی پر از دستگاههاییست که از کدک HEVC پشتیبانی می کنند.

آینده Encoding در دستان H.265

پیشرفت در تکنولوژی Encoding بسیار چشمگیر بوده است. H.264 یا همان AVC از پیشینیان خودش مثل MPEG2 کیفیت بهتری دارد، در حالی که از نصف BitRate های MPEG2 استفاده می کند. امروزه HEVC که به آن H.265 می گویند، می خواهد همین کار را نسبت به H.264 انجام دهد. یک بار دیگر نصف کردن BitRate باعث ارتقاء کیفیت می شود و آنطور که پیداسـت، دنیای تکنولوژی پر از دستگاههاییست که از کدک HEVC پشتیبانی می کنند.

به طور کلی تنها چیزی که این موضوع را ممکن می سازد عمل فشرده سازی هوشمند است. که باعث تولید فایلی با حجم کمتر و کیفیت بیشتر می شود. هر چند که این متودولوژی نیازمند قدرت پردازش بیشتر برای پخش RealTime است. در مجموع، شما "وزن" بیت ها را فدای "تجزیه تحلیل" بیشتر می کنید، تا بتوانید تکنیک های فشرده سازی پیچیده تر را تفسیر کنید. همگان، از MPEG محصول ISO/IEC گرفته تا VCEG محصول ITU-T اتفاق نظر دارند که HEVC استانداردی مقبول در تمام دنیاست.

h.265 vs. h.264


از لحاظ کارایی، HEVC بیش از 35% از H.264کار آمد تر است و در دیسک های BluRay حجم کمتری را اشغال می کند، (این یعنی می تواند در پخش شبکه های تلوزیونی نیز به کار گرفته شود) و همچنین سیگنال H.265 بیش از 35% از H.264 نویز کمتری دارد.

برای رسیدن به این کارایی، HEVC از ابزار های فشرده سازی مختلفی استفاده می کند، که بعضی از آنها نسخه بهبود یافته ابزارهایی هستند که H.264 از آن استفاده می کند و بعضی هم کاملا جدید هستند. به عنوان مثالHEVC از پردازش موازی برای Decode کردن استفاده می کند، این به این معنی است که شما می توانید قسمتهای مختلف یک فایل را همزمان Decode کنید. به علاوه، یکی از مهره های اصلی این نوع کدک، تکنولوژی macroblock است، که از وضوح 16 در 16 در H.264 به 64 در 64 در H.265 ارتقا یافته است، همینطور بسیاری از فاکتور های کلیدی مثل تکنولوژی پیش بینی هم در این کدک حاضر هستند.

HEVC-vs-h264

یکی از بهترین ویژگی های این کدک قابلیتی به نام افزایش عمق بیت ها است. افزایش عمق بیت (IBDI) اجازه می دهد تا عکس ها به صورت داخلی با عمق بیت بالاتری از آنچه که هستند Encode شوند، و این عمل کیفیت را بالاتر می برد.

سخت است که بگوییم مدل های جدید دوربین های حرفه ای DSLR برای رمزگذاری ویدئو به سراغ HEVC می روند یا نه، اما اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است برای فیلمسازان این نوع دوربین ها اتفاق خوبی نباشد، چون حتی اگر کیفیت بالا رود و بخاطر فشرده سازی حجم ویدئو ها کمتر شود، این پروسه زمان بیشتری از فیلمسازان خواهد گرفت. اما به هر حال، لذت دیدن ویدئو های با کیفیت در وب را نمی توان انکار کرد.

hevc.vs.h264

HEVC احتمالا در پخش تلویزیونی هم نقش مهمی خواهد داشت. در حالی بسیاری از شبکه های تلوزیونی از MPEG4 استفاده می کنند، قطعا به دنبال استانداردهای جدیدی هستند که مشخصات مورد نیاز و پهنای باند کمتری مصرف کند. مخصوصا اینکه HEVC به آنها این امکان را می دهد که کانال های بیشتری اضافه کنند. HEVC در پخش تلویزیونی 4K نیز نقش کلیدی بازی خواهد کرد. بسیاری از بحث ها بر پایه نیاز بسیار زیاد به حجم در کدک H.264 بود، که HEVC این نیاز را به نصف کاهش می دهد، و این احتمال استفاده از وضوح 4K با محدودیت های سخت افزاری فعلی را روز به روز افزایش می دهد.

در هر صورت، قرار است دستگاه های بسیاری را در آینده نزدیک ببینیم که از این کدک پشتیبانی خواهند کرد. به نقل از Video Net آی پد ها هم مثل تمامی یک میلیارد وسیله الکترونیکی دیگر توانایی Decode کردن H.265 را دارا هستند.

باید صبر کرد و دید.

تایید رسمی کدک H.265در اوایل 2013

پیشرفت تکنولوژی گاهی اوقات با حرکت مداوم و نا محسوس همراه است، و گاه با جهش. به عنوان مثال،پردازنده های گوشی های همراه به طور مداوم کوچکتر و قوی تر می شوند ، در حالی که سرعت اینترنت شما ممکن است سال ها یکی بماند، اما وقتی ارتقا پیدا کند، جهش بزرگی را تجربه می کند. هر دوی این اتفاقات در رابطه با کدک H.265 اتفاق افتاده است. این کدک کارایی کدک قبل از خود یعنی H.264 را تا دو برابر افزایش داده است، و در آینده نزدیک با استاندارد سازی Encoding و Stream ، می تواند انتقال داده های موبایلی و همچنین وضوح تصویر 4K را بسیار زودتر از آنچه می پنداشتیم، به واقعیت تبدیل کند.

تا اینجا به مقداری از جزئیات پرداخته ایم، به اینکه این کدک چگونه کار را از دوش اینترنت به CPU دستگاه منتقل می کند.

و حالا اگر نگران هستید که دستگاه شما با آن سازگار نباشد، بهتر است ادامه مطلب را دنبال کنید.

گروه تحقیقات مولتی مدیا (MRG)، در اواسط دسامبر 2012 اعلام کرد که تعداد دستگاه هایی که با یک آپدیت ساده قادر به Encode کردن H.265 می باشند از یک میلیارد می گذرد. این رقم بسیار بالایی است و قطعا حداقل یکی از دستگاه های شما از این قابلیت پشتیبانی خواهد کرد.

نکته قدرت این نوع کدک این است که برای کیفیتی مشابه، به نصف BitRate نیازمند است. در زمانی که آی پد تولید و عرضه شد، استفاده از کدک H264 از 10% به 84% در کمتر از سه سال افزایش یافت، و این پتانسیل قطعا می تواند به کمک H.265 نیز بیاید. استاندارد H.265 یا HEVC برای ارائه ویدئو های HD روی شبکه هایی با پهنای باند کمتر ساخته شده است.

این فرصت بسیار خوبی برای آوردن 4K به تلوزیون ها به حساب می آید، با H.265 شما فقط به 20 الی 30 مگابیت بر ثانیه سرعت نیاز دارید، که هنوز بر اساس استاندارد های امروز، این رقم تقریبا بالاست، اما رقم فضایی ای نخواهد بود.

البته، قبول شدن این فرمت به این معنا نیست که فایل های ویدیو ناگهان کوچک شوند و یا بتوانیم استریم هایی با BitRate پایین را تا مدت ها ببینیم. این کدک به استفاده ی عموم نخواهد رسید مگر اینکه در چیپ ست ها و سخت افزار ها از آن استفاده شود، واین پروسه حداقل یک سال تا 18 ماه زمان می برد.

تولید کنندگان محتوای ویدویی، دیگر حق امتیاز پرداخت نخواهند کرد

اگر چه ممکن است این یک خبر کسل کننده باشد،اما این موضوع برای آینده وب و ویدیوهای با کیفیت4K بسیار مهم است.

MPEG LA، گروهی که حقوق کدک H.264 و حالا HEVC را داراست، با کمپانی های بزرگ کار کرده است تا مشکلات حقوق قضایی و حق امتیاز برای استفاده از کدک حل شود.البته این توافق نامه هنوز 100٪ نهایی نیست، اما حداقل در حال حاضر دستورالعمل رفتن به جلو در مورد این که چه کسی برای استفاده از کدک باید هزینه بپردازد وجود دارد.

بخش هایی از متن اطلاعیه را در زیر بخوانید (متن کامل اطلاعیه):

شرایط برای تولید کنندگان محتوا بهتر است. به طور خاص، هیچ حق امتیازی مربوط به محتوا وجود ندارد. اگر ویدئو H.264 از طریق پرداخت برای هر بار نمایش و یا هزینه حق اشتراک به فروش می رفت، حق امتیاز برای آن اعمال می شد. و نکته قابل توجه اینجاست که با وجود HEVC، هرگز حق امتیاز مربوط به محتوا وجود نخواهد داشت.

و

شرایط برای فروشنگان encoder/decoder سنگین تر است. هزینه هر کدام از H.264 و HEVC، بعد از 100،000 واحد اولیه، $ 0.20 به ازای هر واحد می باشد. البته، H.264، بعد از 5 میلیون واحد، حق امتیاز را به 0.10 $ کاهش می دهد و سقف آن تا 2115 مبلغ 6/5 میلیون دلار خواهد بود. اما حق امتیازHEVC هرگز کاهش پیدا نمیکند، و سقف آن 25 میلیون دلار خواهد بود.

این به این معنی است که HEVC به سمت گران تر شدن پیش میرود و به طور کلی برای کسانی که نرم افزار یا سخت افزار مربوط به encode و یا decode برای کدک H.265 را می فروشند، در دراز مدت ممکن است خیلی تفاوتی نداشته باشد، اما می تواند این معنی را بدهد که H.265 به دلیل افزایش هزینه ها، پیشرفت کند تری خواهد داشت.

درست است که یک کدک در بهترین حالت باید بیشتر از 50٪ کارآمد باشد، اما در آخر به این بستگی پیدا خواهد کرد، که چه کسی در ابتدای کار به آن نیاز دارد.

نکته قابل توجه اینجاست که برای فرمت HD خیلی اهمیتی ندارد که به آن کدک سویچ کند، اما 4K واقعا از این کارایی اضافه شده بهره می برد، به خصوص که استریم کردن اولین راهی خواهد بود که اغلب مردم به محتوای4K دسترسی پیدا کنند.

مشکلی که در گذشته ی H.264 وجود داشت این بود که تا پایان سال 2015 گروه MPEG LA می خواست از تمام کسانی که از کدک H.264 برای پخش ویدوی آنلاین استفاده کرده اند، شکایت کند. و این شامل هر کسی که ویدویی در سایت هایی مثل youtube و یا vimeo آپلود کرده است، میشد؛ اما خوب اجرا کردن چنین قانونی وهله اول غیر ممکن است، به همین دلیلMPEG LA با گسترش مهلت 2015 به مهلتی نامحدود (که همچنین بدان معنی است که آنها اساسا می توانند آن را در هر زمان لغو کنند) واکنش نشان داد. در حال حاضر با کدک H.265 جدید، دیگر هیچ چیزی وجود ندارد که تولید کنندگان محتوا نگران آن باشند.

و حالا ما فقط باید صبر کنیم و ببینیم که نتایج تصویب H.265 چگونه از آب در می آید، که درپایان می تواند باعث صرفه جویی در پول و پهنای باند برای همه شود. بخصوص دستگاه های همراه.

 

 

منبع: Nofilmschool - TechCrunch - Streaming Media

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...