هنر اینسرت در تدوین: سوپرکاتی از تمام نماهای اینسرت فیلم زودیاک اثر دیوید فینچر

نوشته شده توسط:مدیریت مدیر سایت | ۱ دیدگاه

زمانی می رسد که تمام نماهای عریض، متوسط و نزدیک و همه انواع نماهای بین اینها را در اختیار دارید. همینطور نماهای روی شانه، نماهای دو نفره و چند تایی هم نمای کات اِوی (cutaway). اینجاست که می رسید به نماهای ساده و کم اهمیت اینسرت (insert). معمولاً از نماهای اینسرت استفاده می شود تا نگاه نزدیک تری به یکی از جزئیات موجود در صحنه داشته باشیم. 

زمانی می رسد که تمام نماهای عریض، متوسط و نزدیک و همه انواع نماهای بین اینها را در اختیار دارید. همینطور نماهای روی شانه، نماهای دو نفره و چند تایی هم نمای کات اِوی (cutaway). اینجاست که می رسید به نماهای ساده و کم اهمیت اینسرت (insert). معمولاً از نماهای اینسرت استفاده می شود تا نگاه نزدیک تری به یکی از جزئیات موجود در صحنه داشته باشیم. اما زمانی که نمای اینسرت به یکی از اجزای مؤثر زبان انفرادی فیلم تبدیل می شود، اتفاقات جالبی ممکن است رخ دهد. مثلاً تریلر استادانه و پر از تعلیق «دیوید فینچر»، زودیاک، از نمای اینسرت به صورت گسترده استفاده کرده و اثر چشمگیر و عمیقی بر نحوه تعامل زبان فیلم با شخصیتها و داستان، و کمک به آنها داشته است.

قبل از هر چیز، به کسانی که زودیاک را تماشا نکرده اند، توصیه می کنیم که حتماً این فیلم را ببینند، چون برخی عقیده دارند که این بهترین فیلم «دیوید فینچر» تا به امروز است. اما برای شروع می توانید آنونس این فیلم را در اینجا تماشا کنید:

و اما استفاده از نماهای اینسرت در این فیلم. «جان فارست» به تازگی سوپرکاتی از تمام نماهای اینسرت زودیاک را گرد هم آورده، و وقتی این نماها را به دنبال هم تماشا می کنیم، به راحتی متوجه تنش و استرس عمیقی می شویم که در فیلم وجود دارد.

خلاصه فیلم این است که رابرت گری اسمیت، کاریکاتوریست یک روزنامه، وسواس فکری شدیدی نسبت به پرونده زودیاک، قاتل زنجیره ای، پیدا می کند. این وسواس فکری مثل خوره به جان زندگی او افتاده و روابط او را از بین می برد. او بارها و بارها به جستجو می پردازد تا مدرکی پیدا کند و نسبت به کوچک ترین جزئیاتی از خود وسواس نشان می دهد تا جایی که به مرز جنون می رسد.

استفاده مکرر از نماهای اینسرت، تماشاگر فیلم را نیز دچار احساسات مشابهی می کند. این نماها فرصت بازبینی اطلاعات را برای خود تماشاگر فراهم کرده و او را به عضوی فعال در پرونده زودیاک تبدیل می کنند. بدین ترتیب نه تنها می توانیم غرق شدن رابرت گری اسمیت به درون حجم سرسام آوری از اطلاعات را تماشا کنیم، بلکه به کمک نمایش مداوم نماهای اینسرت مربوط به جزئیات مهم، می توانیم نگاهی درونی به وسواس فکری او داشته باشیم، ضمن اینکه ذهن خود ما نیز به وسیله این اطلاعات مشغول می شود.

این قطعاً کاربرد نبوغ آمیزی از یک تکنیک ساده است. زودیاک نمونه فوق العاده ای از دستکاری اصول اولیه زبان فیلم به شیوه ای استادانه برای پیشبرد داستان و تأثیر گذاری حسی بر تماشاگر به شمار می رود.

 

منبع: Nofilmschool

  • تبادل لینک

    تبادل لینک

    • ۱۳۹۵/۰۴/۱۶ - ۰۱:۲۹:۱۲

    سلام خوبی؟
    وبت خیلی قشنگه . خوشحال میشم با من تبادل لینک کنی. تبادل لینک وب من اتوماتیکه. لینکمو که ثبت کردی مشخصات لینکتو بزن اتوماتیک خودش ثبت میشه!
    http://links.tovama.com
    خوشحالم میکنی اگه لینکه خوشگلتو ثبت کنی
    مرسی